پیش بینی شاخص بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

50,000 تومان
تعداد صفحه : 15
حجم فایل : 400 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

پیش بینی شاخص بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

تهیه شده توسط تیم گرین

 

چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه پیش بینی شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران به وسیله شبکه های عصبی و ارایه ی شواهدی  مبنی بر رفتار آشوبناک شاخص قیمت در بورس اوراق بهادار می پردازد . دو مجموعه از داده ها برای ورودی شبکه عصبی انتخاب شده اند . وقفه های مختلفی از شاخص و عوامل کلان اقتصادی به عنوان متغیرهای مستقل . شبکه های عصبی به کار گرفته شده در است که به روش الگوریتم پس انتشار خطا آموزش (MLP) این پژوهش از نوع پرسپترون چند لایه دیده اند، و شامل شبکه های عصبی پیش خور سه لایه و چهار لایه با تعداد نرون های مختلف در برای پیش بینی شاخص قیمت در ARIMA لایه های ورودی و پنهان است . هم چنین از مدل خطی هفته ی بعد استفاده شده است . نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که شبکه ها عصبی عملکرد برای پیش بینی شاخص قیمت دارند و هم چنین مقدار ق ابل ARIMA بهتری نسبت به مدل خطی برای خطای شبکه در داده های آزمون و برآورد نشان دهنده ی این مطلب است که MSE قبول محاسبه شده نشان دهنده ی R حرکات آشوبناک در رفتار شاخص قیمت وجود دارد . و آزمون ۲ شواهدی علیه فرضیه بازار کارا وگشت تصادفی است.مقدمه
بورس اوراق بهادار تهران پس از دوران جنگ ایران و عراق و هم زمان با برنامه اول توسعه اقتصادی دولت در سال ١٣۶٩ فعالیت مجدد خود را آغاز کرد. هم زمان شدن فعالیت مجدد بورس با برنامه اول توسعه که خصوصی سازی یکی از محورهای آن بود، باعث رونق بورس اوراق بهادار تهران پس از مدت کوتاهی از فعالیت مجدد شد و با گذشت حدود چهارده سال حجم معاملات و تعداد شرکت های پذیرفته شده از افزایش چشم گیری برخوردار شد و سهامداران حقیقی وحقوقی بسیاری در این بورس درگیر شدند و به تدریج جایگاه قابل توجهی در مجموعه اقتصاد کشور پیدا کرد

هوش مصنوعی

دانشمندان و محققان در دهه آخر قرن بیست عمدتًا به این اصل معتقد شدند که فرض منطقی بودن سرمایه گذاری که اصل غیرقابل اغماض در سرمایه گ ذاری مدرن مالی است و یکی از مفروضات اصلی در بازار کارا و یا مدل بازار است با توجه به عوامل پیچیده ای که در بازارهای سهام دخیل هستند، واقعی نیست .

شبکه های عصبی مصنوعی

شبکه های عصبی  یکی از پویاترین حوزه های تحقیق در دوران معاصر است که افراد متعددی از رشته های گوناگون علمی را به خود جلب کرده است . زیست شناسان، شبکه های عصبی بیولوژیکی را طی سالیان متمادی مطالعه کرد ه اند، که مغز انسان، نمونه ای از این شبکه هاست . دست یابی به روش کار مغز، تلاش بی وقفه ای بوده است که بیش از ٢٠٠٠ سال پیش توسط ارسطو و هراکلیتوس آغاز شد و با تحقیقات دانشمندان دیگری چون رامنی کاجال، کلگی و هب  ادامه داشته است.

پیشنهادهایی به سیاست گذاران و دست اندرکاران

۱- اهمیت بازار بورس اوراق بهادار در یک کشور بر کسی پوشیده نیست . عدم توانایی پیش بینی شبکه های عصبی با داده هایی مثل قیمت طلا، تورم و نرخ ارز به دلیل عدم وابستگی بخش های داخلی اقتصاد کشور است که این عوامل باعث می شود کنتر ل متغیرهای اقتصادی از دست مسؤلان خارج شود . براساس مطالعات انجام شده در زمینه ارتباط قیمت سهام با سایر متغیرهای اقتصادی نشان داده شده است که قیمت سهام با تورم انتظاری، نرخ ارز و قیمت طلا ارتباط منفی دارد ولی یک دید کلی از روند حرکت شاخص قیمت سهام نشان می ده د که بدون توجه به تغییرات این سه عامل قیمت سهام افزایش داشته است . افزایش شاخص قیمت سهام بدون توجه به تغییرات دیگر شاخص ها نشان دهنده این موضوع است که قیمت سهام در بازار بورس ایران ظرفیت افزایش را دارد . در این راستا پیشنهاد می شود که با ساز و کارهایی نظیر آزادگذاری قیمت ها در بورس برای مدتی اجازه داده شود قیمت سهام به قیمت ذاتی خود نزدیک شود و نوعی قیمت گذاری بدون حباب ایجاد شود البته این اقدام در شرایط عادی از نظر رونق و رکود معاملات و به صورت تدریجی باید صورت گیرد .