پروژه پژوهش های انجام شده در مورد بیماریهای زیتون در ایران

40,000 تومان
تعداد صفحه : 130
حجم فایل : 100 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

پژوهش های انجام شده در مورد بیماریهای زیتون در ایران

فهرست
چکیده………………………………………. ۱
مقدمه………………………………………. ۳
روش تحقیق و بررسی………………………. ۹
بیماریهای مهم درختان زیتون وبررسیهای انجام شده روی آن در چنداستان ۱۳
پژمردگی ورتیسلیومی………………………… ۱۳
بیماری لکه طاووسی زیتون…………………… ۲۱
سرخشکیدگی شاخه های جوان…………………. ۲۶
بیماری فوماژین یا کپک دوده ای………………. ۲۷
بیماری مومی شدن میوه……………………… ۲۸
پوسیدگی ریشه و طوقه……………………… ۲۹
ماکروفومای زیتون………………………….. ۳۰
آنتراکنوز زیتون……………………………… ۳۲
پوسیدگی بذر و هسته………………………… ۳۳
بیماری فومای زیتون…………………………. ۳۳
بیماری سرخشکیدگی سرشاخه ها………………. ۳۴
بیماری لکه برگی زیتون………………………. ۳۴
خشکیدگی نوک سرشاخه ها…………………… ۳۴
سل زیتون………………………………… ۳۴
نماتد مولد غده ریشه……………………….. ۳۸
گلسنگ زیتون……………………………. ۴۴
انگل گلدار سس………………………….. ۴۴
سرما و یخبندان…………………………… ۴۵
آفتاب سوختگی…………………………….. ۴۶
سایر عوارض جوی…………………………. ۴۷
عدم باردهی…………………………………. ۴۸
ریزش گل و میوه…………………………… ۴۹
سال آوری………………………………….. ۵۱
سترونی…………………………………….. ۵۲
خفقان ریشه………………………………….. ۵۳
کلروز……………………………………….. ۵۴
بررسی های انجام شده در استان های مختلف……. ۵۵
جمع بندی و بحث……………………………. ۶۲
روش های حفاظت…………………………… ۶۶
جداول پیوست  ۷۴

چکیده

عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی از مهمترین عوامل کاهش تولید زیتون در دنیا محسوب می گردد. با توجه به اهمیت این محصول، در راستای اجرای برنامه های توسعه کشت زیتون، مطالعات و تحقیقات همه جانبه‌ای در استان های کشور انجام شده است.

مقدمه

درخت زیتون با نام علمی Olea europea گیاهی است همیشه سبز و بومی نواحی گرمسیر که در صورت وجود ۳۰۰ میلی متر بارندگی سالیانه کشت دیم آن نیز امکان پذیر می‌باشد. براساس محاسبات به عمل آمده در سازمان جهاد کشاورزی زنجان امکان توسعه کشت زیتون تا سطح ۲۰ هزار هکتار قابل دستیابی بوده و می تواند سالیانه حدود ۱۶۰۰۰ تن روغن زیتون در منطقه تولید نماید که با محاسبات قیمت روغن زیتون در بازارهای جهانی ( هر تن معادل ۸۰۰ دلار) ارزش اقتصادی آن سالانه ۸/۱۲ میلیون دلار می‌باشد که می‌تواند تحول عظیمی از نظر اقتصادی و اجتماعی ایجاد نماید.
زیتون در ایران در نواحی طارم، گرگان، مازندران، گیلان، خوزستان، فارس، خوربیانک، رامیان، کوهستان‌های دالاهو، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، کرمان، قزوین، کردستان و گرمسار کشت می گردد.
در جهان به دلیل اهمیت زیتون و فرآورده های آن درصنایع مختلف، تحقیقات زیادی درباره کشت و پرورش، آفات و بیماری های گیاهی و ارقام مختلف آن و روش های کنترل آفات و بیماری های این درخت در دنیا صورت گرفته است. در تحقیقات گیاهپزشکی، عوامل بیماری زای متعددی از روی درختان زیتون جدا و گزارش شده است و اهمیت هر یک از آن ها از نظر کمی و کیفی روی محصول مورد توجه قرار گرفته است.

۹- پوسیدگی بذر و هسته :

این بیماری نیز از نوع بیماری های قارچی است که در خاک ( بخصوص در خاک و در کودهای آلی ) فراوان وجود دارند و با جمله به بذر و هسته در خزانه فوراً آن ها را (درواقع) آب می کنند. این بیماری به صورت لکه هایی در بستر خزانه کاری ها ظاهر می‌شود و با سیاه کردن طوقه های جوان آنها را از بین می برد. برای جلوگیری از خسارت این بیماری، ضدعفونی کردن بذر و هسته ( با بخار یا با دود ) قبل از کاشت دقیقاً توصیه می‌شود.

یکی از مهمترین حشراتی که باعث انتشار این بیماری می‌شود مگس زیتون
(Dacus oleae) است که در موقع تخم گذاری، بیماری را منتقل می کند. از طرفی در مواقع مرطوب و بارندگی در محیط غده ها یا زگیل ها، ماده لعابی مانند ترشح می‌شود (تراوش شیرابه به بیرون و اکسیده شدن آن در هوا و مرطوب شدن آن در شرایط بارندگی) که مملو از باکتری بوده و حشرات با تغذیه و تماس با این ماده آلوده، و بیماری را به سایر گیاهان انتقال می دهند.
در درون گیاه میزبان، باکتری از راه آوندهای چوبی و آبکشی انتشار و انتقال می یابد و بر اثر عوارض ناشی از آ‎لودگی ، آوندهای چوبی و آبکشی تغییر رنگ داده و به رنگ سیاه تبدیل می شوند و براثر حمله این باکتری به آوندها شیره قطع شده و در نتیجه ریزش برگها پیش از موقع مقرر رخ می دهد. از مواد زرد رنگ لعاب مانند که انباشته از باکتری است می‌توان  این بیماری را شناسایی کرد.

۹- کلروزها :

چنانکه از اسمش پیداست، این عارضه عبارتست از باختن رنگ سبز برگ ها که نسبت به شدت و ضعف آن به تدریج زرد و سفید و خشک ونکروزه میشوند و می افتند. در واقع کلروز، یعنی محو تدریجی مواد سبزینه در برگ. به عبارت دیگر هر چه کلروز شدیدتر باشد، تجزیه مواد هیدروکربنه در برگ کمتر میشود و در منتهای شدت، درخت را منهدم میکند. علل ظهور کلروز متعدد است که کمبود ازت یا کمبودهای دیگری از عناصر لازم غذایی در سنتز اورگانیک از عوامل اصلی بروز یا شدت و ضعف آن می باشند.

بررسی عوامل بیماری زای همراه قلمه های زیتون در استان های کشور :
بررسی قارچ های همراه با قلمه های زیتون در استان فارس :