دسته : پروژه کاردانی, پروژه کارشناسی
لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
توضیحات
فهرست مطالب
تاریخچه
فصل اول: مبانی در عکاسی ………………………………………………………………… ۱
رنگ ………………………………………………………………………………………………….. ۲
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم ………………………………………………………………… ۲
درجه حرارت رنگ ………………………………………………………………………………………. ۳
نور سفید و رنگها ……………………………………………………………………………………….. ۴
هنر دیدن ………………………………………………………………………………………………… ۵
عناصر گرافیکی تصویر …………………………………………………………………………………. ۶
کادر هنری ……………………………………………………………………………………………… ۶
نقطه دید ………………………………………………………………………………………………….. ۷
خط ………………………………………………………………………………………………………. ۸
خطوط و ریتم ……………………………………………………………………………………………… ۸
سایه و روشن ………………………………………………………………………………………………. ۹
سایهها …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
ضدنور …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
بافت ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
تن ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
شکل و طرح ……………………………………………………………………………………………….. ۱۲
کمپوزیسیون تصویر ………………………………………………………………………………………… ۱۳
عدم تقارن ………………………………………………………………………………………………….. ۱۴
احساس عمق و بعد ………………………………………………………………………………………… ۱۴
همآهنگی …………………………………………………………………………………………………… ۱۵
نظم و ترتیب یا آشفتگی؟ ……………………………………………………………………………………. ۱۵
فصلدوم: ابزار و تکنیک …………………………………………………… ۱۶
اساس عکاسی رنگ ……………………………………………………………………………………… ۱۷
عکاسی سه رنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۰
وسایل نورپردازی ………………………………………………………………………………………… ۲۰
فلاش الکترونیک ………………………………………………………………………………………….. ۲۱
انواع فلاشهایالکترونیک …………………………………………………………………………………… ۲۱
محاسبه نور ……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
کلکهای عکاسی ……………………………………………………………………………………………. ۲۲
کاربرد عکس ………………………………………………………………………………………………. ۲۴
«عکس موفق» و «عکس خوب» …………………………………………………………………………… ۲۵
فصل سوم: موضوع عکاسی ……………………………………………… ۲۷
بینش و عکسبرداری ……………………………………………………………………………………. ۲۸
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک …………………………………………………………………………. ۲۸
سوژه فتوژنیک و ویژگیهای آن …………………………………………………………………………. ۲۸
فنون و شیوههای فتوژیک ……………………………………………………………………………….. ۲۹
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک …………………………………………………………………………. ۳۰
فنون و شیوههای غیرفتوژیک……………………………………………………………………………… ۳۱
سیاه و سفید گرافیک ……………………………………………………………………………………. ۳۲
مرکز توجه …………………………………………………………………………………………… ۳۳
تغییر شکل: بدنمایی و کج شکلی ………………………………………………………………………… ۳۳
عکسهای گروهی …………………………………………………………………………………………. ۳۴
تصاویر کار …………………………………………………………………………………………….. ۳۴
تصاویر حیوانات …………………………………………………………………………………………. ۳۴
تصاویر ورزشی …………………………………………………………………………………………. ۳۵
حرکت …………………………………………………………………………………………………… ۳۷
مردم ……………………………………………………………………………………………………. ۳۷
عکسهای شبانه ……………………………………………………………………………………………. ۳۸
در داخل خانه……………………………………………………………………………………………… ۳۹
فصل چهارم: نقد ……………………………………………………………. ۴۰
تعریف نقد ………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
انواع نقد …………………………………………………………………………………………………….. ۴۲
روابط منتقد و هنرمند ………………………………………………………………………………………… ۴۳
تعریف توصیف ……………………………………………………………………………………………… ۴۴
توصیف فرم ……………………………………………………………………………………………….. ۴۵
اهمیت توصیف برای خواننده ……………………………………………………………………………….. ۴۵
تفسیر عکس…………………………………………………………………………………………………. ۴۶
تعریف تفسیر ………………………………………………………………………………………………. ۴۷
نظریهزیبایی شناسی ……………………………………………………………………………………….. ۴۸
نوشتن درباره عکس ………………………………………………………………………………………… ۴۹
مشاهده اثر و یادداشتبرداری ………………………………………………………………………………. ۵۰
سخنگفتن درباره عکس ……………………………………………………………………………………. ۵۱
فصل پنجم: عکاسی و تبلیغات ………………………………………………
تعریف تبلیغ ……………………………………………………………………………………………. ۵۲
نظام تبلیغ ……………………………………………………………………………………………… ۵۳
تبلیغ در مقایسه با منابع اطلاعاتی و انتشاراتی ……………………………………………………………. ۵۳
تبلیغ در مقایسه با بخش خدمات ………………………………………………………………………….. ۵۳
اصول کار تبلیغ ………………………………………………………………………………………… ۵۴
مشکلیابی و مشکلگشایی ……………………………………………………………………………….. ۵۴
ترویج خوداتکایی ……………………………………………………………………………………….. ۵۴
فراگیری زبان تبلیغات ………………………………………………………………………………….. ۵۵
توجه آرمانهای اسلامی و فرهنگ ملی ………………………………………………………………….. ۵۵
در نظر گرفتن امکانات ملی …………………………………………………………………………….. ۵۵
همبستگی با نهادهای مردمی …………………………………………………………………………… ۵۵
پرهیز از روزمرگی و قالبهای کلیشهای ………………………………………………………………… ۵۶
آموزش مداوم عناصر تبلیغی ………………………………………………………………………….. ۵۶
فلسفه وجودی نظام تبلیغ ……………………………………………………………………………… ۵۶
مقصود از «روانشناسی تبلیغات» چیست؟ ……………………………………………………………… ۵۸
دیر باوران …………………………………………………………………………………………… ۵۹
روشهای تبلیغاتی ……………………………………………………………………………………. ۵۹
روش نفی و اثبات …………………………………………………………………………………… ۵۹
روش شرطی ………………………………………………………………………………………… ۶۰
روش طرح ناگهانی …………………………………………………………………………………. ۶۱
روش استدلال ……………………………………………………………………………………….. ۶۲
شبه استدلال …………………………………………………………………………………………. ۶۲
عرصههای کاربر و روشهای تبلیغاتی ………………………………………………………………….. ۶۳
تبلیغات سیاسی………………………………………………………………………………………… ۶۳
تبلیغات فرهنگی……………………………………………………………………………………….. ۶۳
تبلیغات تجاری ……………………………………………………………………………………….. ۶۴
هدف تبلیغ…………………………………………………………………………………………….. ۶۴
رابطه مبلغ و تبلیغ …………………………………………………………………………………….. ۶۵
ارتباطات ……………………………………………………………………………………………… ۶۶
روشهای ابلاغ …………………………………………………………………………………………. ۶۷
تبلیغ رخ به رخ (انفرادی) ………………………………………………………………………………. ۶۸
تبلیغ گروهی …………………………………………………………………………………………… ۶۹
تبلیغ طریقهای ………………………………………………………………………………………….. ۶۹
تبلیغ نتیجهای …………………………………………………………………………………………… ۶۹
تبلیغ انبوهی ……………………………………………………………………………………………. ۷۰
الهام از قرآن……………………………………………………………………………………………. ۷۰
تاریخچه
سیاهشدن املاح نقره در اثر تابش نور نیز از طرف برخی از دانشمندان، از جمله شولتسر آلمانی از سال ۱۷۲۷ مورد مطالعه قرار گرفته بود. در سال ۱۸۰۲ وج وود انگلیسی بر روی سطحهای حساس شده با نیترات نقره نقشهای شفافی به دست آورد. این سال در تاریخ عکاسی اهمیت زیادی دارد. اما در حقیقت شناسایی این اعمال جدا از هم، به معنای کامل کلمه، اختراع عکاسی را تشکیل نمیداد.
بالاخره بین سالهای ۱۸۲۲، ۱۸۲۶ یک مخترع فرانسوی به نام نیسفورنییپس برای اولین بار، توانست تصویر پدید آمده در جعبه تاریک را ضبط و ثبت کند و تا حدی به آن ثبات ببخشد. وی دانشمند بزرگی بود، اما برای عملی ساختن و توسعه بخشیدن به اختراع خود به همکار ثروتمندی نیاز داشت. تا اینکه در سال ۱۸۲۹ با یک فرانسوی دیگر، که نقاشی مرفه بود و ضمناً تجربههای با ارزشی در زمینه عدسیها و جعبه تاریک داشت شریک شد و هر دو در راه کشف ثبت تصویر روی صفحههای مسی نقره اندود («لوحه سیمین») قدم برداشتند.
آن روزها اختراع جدید هنور اسمی نداشت. بعد از مرگ نییپس (۱۸۳۳)، شریکش این شیوه را دگرئوتیپی و تصاویر آن را داگرئوتیپ نامید، زیرا اسم خودش لوییداگر بود. سالها بود، واژه فتوگرافی مرکب از دو کلمه یونانی فتوس (photos) به معنی نوروگرافس (graphos) به معنای نوشتن جای نام قبلی را گرفت.
در سال ۱۸۳۵ شیمیدان انگلیس تالبوت توانست روی کاغذهای شفاف نگاتیوهای بهتری به دست آورد. بالاخره در سال ۱۸۷۴، یک شرکت انگلیسی اولین شیشههای خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبه عملی به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زیادی شیشه، از لحاظ سنگینی و شکنندگی، هنوز دایره عمل را محدود میکرد، تا اینکه چندی بعد فیلم جای شیشه را گرفت و عکاسی آماتوری رواج قابل ملاحظهای یافت.
·فصل اول:
مبانی در عکاسی
رنگ
باید دانست که رنگ، به تنهایی ندرتاً قادر است توجه ببیننده را جلب کند. بیش از هر چیز باید گفت که رنگ به تنهایی قادر است اختلاف دو ناحیه را که در عکس سیاه و سفید ممکن است محسوس نباشد، به خوبی نشان دهد. همآهنگی و تضاد رنگها جای بحث زیادی دارد و با استفاده از هر یک از این دو ویژگی میتوان تصاویر بسیار زیبایی پدید آورد.
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم
در جواب گفته میشود: «آسمان آبی است، چون فقط اشعه آبی را منعکس میکند. گل سرخ است، به دلیل اینکه جز اشعه سرخ پرتوهای دیگری را منعکس نمیکند.»
اما چنین پاسخی وقتی میتواند کاملاً صحیح باشد که در دنیا فقط یک رنگ سرخ وجود داشته باشد. در صورتی که میدانیم چنین نیست. گلی که از آن بحث میکنیم حتماً بهتر است از گلهای دیگر اشعه سرخ را منعکس میکند ولی اشعه سبز، زرد، آبی را کاملاً جذب نمیکند و به نسبت کمی و زیادی آنها گفته میشود که این سرخ مایل به نارنجی یا مایل به بنفش و غیره است. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که در طبیعت رنگ خالص وجود ندارد و آنچه میبینیم ترکیباتی از انواع مختلف رنگهاست.
رنگ و نور . به این نکته باید خوب توجه داشت که «رنگ بدون نور معنی ندارد» و در حقیقت یکی بدون دیگری نمیتواند وجود داشته باشد. از آنجه که نور پیوسته در حال تغییر است. مسئله عکاسی رنگی پیچیده و مشکل میشود، زیرا مواد حساس فیلمها توانایی و خاصیت تعبیر و تفسیر چشم انسان را ندارد و آنچه را که در حقیقت وجود دارد عیناً ثبت میکند.
هر گاه نور از لحاظ «شدت» تغییر یابد (گلی که در نور ضعیف تیره به نظر میآید در نور آفتاب روشن دیده خواهد شد.) از لحاظ «کیفیت» نیز تغییر میکند و اینجا مسئله مهمی پیش میآید که همانا درجه حرارت رنگ است. وقتی از موضوعی عکس رنگی گرفته شود رنگهای آن تحت تأثیر «حرارت رنگ» به صورت متفاوت روی ماده حساس فیلمها اثر خواهد کرد. عواملی که در این تغییرات مؤثرند عبارتند از: جنس و طبیعت و منبع نور (نور خورشید یا نور مصنوعی)، موضوع در سایه است یا زیر آفتاب، فصل، ساعت روز، وضع آسمان، موقعیت جغرافیایی محل و غیره… مشکل کار در اینجاست که چشم انسان اگر هم قادر به تخمین «شدت» نور باشد. از تجزیه و درک «کیفیت» آن عاجز است.
·فصل دوم:
ابزار تکنیک
اساس عکاسی رنگی
نیوتن نشان داد که وقتی نور سفید از یک منشور شیشهای عبور کند، تجزیه میشود و رنگهای گوناگونی پدید میآید (این رنگها را در رنگینکمان میتوان دید). برعکس اگر این رنگها، با شرایط مناسب، با هم بیامیزند، دوباره رنگ سفید ایجاد میشود. از طرف دیگر ماکشول نشان داد که از اختلاط سه نور آبی و سبز و سرخ که آنها را رنگهای اولیه یارنگهای اصلی نامید میتوان تمام رنگهای «رنگین کمان» را بدست آورد. اگر از سه نور نامبرده یک رنگ کنار گذاشته شود از امتزاج دو نور دیگر رنگهایی به وجود میآید که آنها را رنگهای مکمل یا رنگهای ثانوی میگویند.
اگر سه دسته شعاع نور با رنگهای اولیه به روی هم بتابانیم و اگر رنگهایی را که در نقاشی به کار میرود به همین ترتیب درهم بیامیزیم نتیجه کاملاً متفاوتی از هر یک به دست خواهیم آورد.
از این آزمایشها و تحقیقات دو روش مهم برای ساختن رنگها به وجود میآید.
۱- روش افزایشی ۲- روش کاهشی
اگر در سه پروژکتور جداگانه لامپهای آبی و سبز و سرخ قرار دهیم و نور آنها را روی پرده سفید بتابانیم مشاهده میکنیم که هر رنگ پدید آمده از ترکیب دو رنگ دیگر، از هر یک آن دو رنگ دیده خواهد شد. از اینرو این روش ترکیب را روش افزایشی مینامند.
به عکس، اگر سه شیشه رنگی به رنگهای مکمل فیروزهای، ارغوانی و زرد داشته باشیم و آنها را دو تا دوتا روی هم گذاشته در برابر نور سفید قرار دهیم مشاهده میکنیم که رنگ پدید آمده همیشه تیرهتر از هر یک از آن دو رنگ است. بهمین سبب این روش ترکیب را روش کاهشی میگویند که در آن از اختلاط سه رنگ مکمل «سیاه» حاصل میشود.
نتیجه گیری:
رقابت روزافزون جهانی در رابطه با تولید و فروش کالا، وارد دوران سخت و دشواری شده است، اقتصاد امروز ایران نیز درگیر مشکلات مشابه جهان گردیده و برای موفقیت و پیروزی در رقابت جهانی باید در سطح بینالمللی هنر عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را ارتقاء داد.
در یک عکس تبلیغاتی استفاده از حالتهای جدید و عناصر تزئینی در تصاویر باعث جذب نگاه بیننده میشود. عکاس باید در نظر داشته باشد که:
نگاه جدید به موضوع، استفاده نکردن از حالتهای تکراری و کشف حالتهای جذاب، شفافیت عکس، هماهنگی موضوعات و رنگهای آنها با یکدیگر و چیدمان عناصر در کنار هم به نحو مطلوب به موفقیت عکس کمک میکند و البته نباید استفاده از عناصر اضافه باعث گمراهی بیننده شود.
تطابق موضوع با عناصر دیگر مثلاً استفاده از یک پر در کنار یک حوله به لطافت آن تاکید میکند و بیننده را به نرمی و لطافت محصول آگاه میکند.
ترکیببندی محصولات مثلاُ یک ست از سوی لوازم آرایش نباید شلوغ و سردرگم کننده باشد بلکه در عین حال که باید نظم داشته باشند سادگی در عکس حفظ شود البته گلچین کردن یک سری از محصولات آن هم کفایت میکند و چیدن همه محصولات نیازی نیست. در عکاسی مثلاً از مواد غذایی میتوان از مواد به کار رفته در آن هم به صورت عناصر تزئینی در اطراف کالا استفاده کرد، هم برای تاکید به تازگی، به طوری که بیننده متقاعد شود که نوع محصولات به کار رفته در آنها تازه و با کیفیت عالی تهیه شده است استفاده کرد.