پروژه سخت افزار کامپیوتر رَم

30,000 تومان
تعداد صفحه : 12
حجم فایل : 80 Kb
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

سخت افزار کامپیوتر رَم

مقدمه:
حافظه ( RAMشناخته ترین نوع حافظه در دنیای کامپیوتر است. روش دستیابی به این نوع از حافظه ها تصادفی است. چون می توان به هر سلول حافظه مستقیما دستیابی پیدا کرد. در مقابل حافظه های RAM، حافظه های ( (SAMوجود دارند. حافظه های SAM اطلاعات را در مجموعه ای از سلول های حافظه ذخیره و صرفا امکان دستیابی به آنها بصورت ترتیبی وجود خواهد داشت. (نظیر نوار کاست) در صورتی که داده مورد نظر در محل جاری نباشد هر یک از سلول های حافظه به ترتیب بررسی شده تا داده مورد نظر پیدا گردد. حافظه های SAM در مواردیکه پردازش داده ها الزاما بصورت ترتیبی باشند مفید خواهند بود. (نظیر حافظه موجود بر روی کارت های گرافیک). داده های ذخیره شده در حافظه RAM با هر اولویت دلخواه قابل دستیابی است. درمورد حافظه ها مباحث مفصلی در سایت میکرورایانه انجام شده است به فهرست مقالات سایت میکرورایانه مراجعه کنید. (یاوری؛۱۳۸۶)

مبانی اولیه حافظه:

با اینکه می‌توان واژه «حافظه» را بر هر نوع وسیله ذخیره‌سازی الکترونیکی اطلاق کرد، ولی اغلب از واژه فوق برای مشخص نمودن حافظه‌های سریع با قابلیت ذخیره سازی موقت استفاده می‌شود. در صورتیکه پردازنده مجبور باشد برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز خود بصورت دائم از هارد دیسک استفاده نمائد، قطعاً سرعت عملیات پردازنده ( با آن سرعت بالا) کند خواهد گردید. زمانیکه اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه ذخیره گردند، سرعت عملیات پردازنده از بعد دستیابی به داده‌های مورد نیاز بیشتر خواهد گردید. از حافظه‌های متعددی به منظور نگهداری موقت اطلاعات استفاده می‌گردد.(ویکی پدیا)

انواع حافظه‌ها:

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می‌گردد، مجموعه متنوعی ازانواع حافظه‌ها وجود دارد. پردازنده با توجه به ساختار سلسله مراتبی فوق به آنها دستیابی پیدا خواهد کرد. زمانیکه در سطح حافظه‌های دائمی نظیر دیسک سخت (هارد دیسک) و یا حافظه دستگاههائی نظیر صفحه کلید، اطلاعاتی موجود باشد که پردازنده قصد استفاده از آنان را داشته باشد، می‌بایست اطلاعات فوق از طریق حافظه رَم در اختیار پردازنده قرار گیرند. در ادامه پردازنده اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خود را در حافظه پنهان و دستورالعمل‌های خاص عملیاتی خود را در ثبات‌ها ذخیره می‌نماید.
تمام عناصر سخت‌افزاری (پردازنده، دیسک سخت، حافظه و …) و عناصر نرم‌افزاری (سیستم عامل و…) بصورت یک گروه عملیاتی بکمک یکدیگر وظایف محوله را انجام می‌دهند. بدون شک در این گروه «حافظه» دارای جایگاهی خاص است. از زمانیکه رایانه روشن تا زمانیکه خاموش می‌گردد، پردازنده بصورت پیوسته و دائم از حافظه استفاده می‌نماید. بلافاصله پس از روشن نمودن کامپیوتر اطلاعات اولیه  (رام) فعال شده و در ادامه وضعیت حافظه از نظر سالم بودن بررسی می‌گردد ( عملیات سریع خواندن، نوشتن ). در مرحله بعد کامپیوتر بایوس را ازطریق «رام» فعال خواهد کرد. بایوس اطلاعات اولیه و ضروری در رابطه با دستگاه‌های ذخیره سازی، وضعیت درایوی که می‌بایست فرآیند بوت از آنجا آغاز گردد، امنیت و … را مشخص می‌نماید.