پروژه روابط خاک و گیاه

80,000 تومان
تعداد صفحه : 46
حجم فایل : 1 MB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

روابط خاک و گیاه

فراهم بودن مواد غذایی در خاک ها

تجزیه‌ی شیمیایی خاک
سرراست ترین راه تعیین فراهم بودن مواد غذایی در خاک، اندازه گیری واکنش های رشد گیاه، با استفاده از آزمایش های کوددهی در مزرعه است. اما این روش وقت گیر بوده یافته های آن به آسانی قابل تعمیم از یک جا به جایی دیگر نیست. برعکس، تجزیه‌ی شیمیایی خاک، آزمایش خاک روشی به نسبت سریع و با صرفه برای دریافت اطلاعات درباره‌ی فراهم بودن غذا در خاک، به عنوان مبنای تجویز استفاده از کودهاست. روش آزمایش خاک سالهای سال در کشاورزی و باغبانی با موفقیت نسبی به کار گرفته شده است. کارایی این روش با میزان همخوانی و هماهنگی اطلاعات به دست آمده با آزمایش های کود دهی مزرعه و نیز با شیوه‌ی بیان و تفسیر تجزیه انجام شده، پیوند نزدیک دارد. در بیشتر موارد، انتظارات، بیشتر از اندازه‌ی کارایی آزمایش های خاک است. در این فصل از دلایل این دوگانگی با تکیه بر فسفر و پتاسیم،‌ به تفصیل گفت و گو خواهد شد.

نقش حرکت توده ای

محاسبات سهم حرکت توده ای در فراهم کردن مواد غذایی گیاهان رشد یافته در مزرعه هم بر پایه‌ی اطلاعات مشروح مربوط به غلظت مواد غذایی محلول خاک در طول فصل رشد و هم بر میزان آب مصرفی گیاهان بررسی می شود. یافته های این آزمایش ها، در جدول ۴ ارائه شده است. بر پایه‌ی میزان میانگین برای همه‌ی فصل رشد، سهم حرکت توده ای، نه تنها میان مواد غذایی کانی،‌ بلکه میان گونه ای گیاهی نیز متفاوت است (به دلیل اختلاف در میزان تعرق و یا میزان جذب یک ماده‌ی غذایی کانی خاص). اثر جریان توده ای برای فراهم آوری همه‌ی مواد غذایی، تنها در خاک پودزول،  که یک خاک شنی با میزان تحرک زیاد مواد غذایی است، بیشتر از اندازه‌ی کافی است.

مهم ترین عوامل مؤثر خاک بر فراهم آوری مواد غذایی برای ریشه گیاهان عبارت هستند از: غلظت مواد غذایی در محلول خاک، سرعت جایگزینی مواد و میزان مواد غذایی حل شدنی در پروفیل خاک. همچنان که شوفیلد (۱۹۵۵) پیشنهاد کرده است، غلظت مواد غذایی در بخش محلول خاک می تواند با ضریب انباشتگی و بخش چسبیده به فاز جامد یا به ترکیبات ناپایدار، با ضریب کمیت مشخص شود. این برداشت از سوی پژوهشگران گوناگون گسترش داده شده و در نگاره‌ی ۱۰، خلاصه شده است. سرعت جایگزینی از مخزن متغیر، در منطقه لایه‌ی تارهای کشنده، برای فسفر و پتاسیم باید بسیار بالا باشد. سرعت جایگزینی نیترات به شوره گذاری آمونیمی که پیشتر جذب سطحی فاز جامد شده یا فراهم آوری به وسیله کانی شدن ازت آلی، بستگی دارد.