پروژه حسابداری سرمایه فکری

50,000 تومان
تعداد صفحه : 50
حجم فایل : 400 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

حسابداری سرمایه فکری

همراه با یک فایل پاورپوینت از این پروژه برای ارائه شما دانشجویان .

فهرست مطالب

مقدمه ۲
مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری ۴
مفاهیم و تعاریف سرمایه فکری ۶
ویژگی های سرمایه فکری ۱۰
عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری ۱۱
فرایند مدیریت سرمایه فکری ۱۶
رویکرد های حاکم بر مدیریت سرمایه های فکری ۱۷
ضرورت اندازه گیری سرمایه فکری ۱۸
اهداف اندازه گیری سرمایه فکری ۱۸
مزایای اندازه گیری سرمایه فکری ۱۹
مسائل و مشکلات سنجش سرمایه های فکری ۱۹
روشهای اندازه گیری سرمایه فکری ۲۱
گزارشگری سرمایه فکری ۴۶
مروری بر ادبیات تحقیقات ۴۷
نتیجه گیری ۵۱
منابع ۵۲

مقدمه :

حداکثر سازی سود ، این شعاری است که بر مبنای آن پارادایمها ، تئوری ها و مدلهای گوناگونی در عرصه نظام دانش در حوزه مدیریت و حسابداری عنوان شده است. بر مبنای این پیش فرض عناصری مورد توجه و تمرکز اندیشمندان قرار می گرفت که سیستم روابط را فقط بر مبنای حداکثر سازی سود تنظیم می نمود .از سال ۱۹۵۰ با پیدایش تفکراتی نو مبنی بر خلق ارزش ،توجه و تمرکز بر پیاده سازی الگوهای ارزش در سازمان ،توسعه روز افزون شبکه کسب و کار ، افزایش رقابت و رشد ابزار های تکنولوژی ،مسیر مدیریت بنگاههای اقتصادی را به سمتی سوق می داد که دیگر ابزار های مدیریت گذشته توان مقابله با صنعت های در حال رشد و فضاهای جدید رقابتی را نداشت.
در سال ۱۹۶۲ چندلر در کتابی به نام استراتژی و ساختار استراتژی، استراتژی را وارد حوزه کسب و کار کرد ، استراتژی ای که تا قبل از آن در حوزه نظامی مطرح بود . اندروز در سال ۱۹۶۵ استراتژی های کسب و کار را مطرح کرد و در سال ۱۹۷۰ مینتزبرگ و پورتر پدران استراتژی مفاهیمی را مطرح نمودند که بر اساس آن مدیران علاوه بر توجه و تمرکز بر علایق سهامدارانstockholders)) نگاهی نو به علایق و انتظارات ذی نفعان دارند و بر اساس این مفهوم دیگر سازمان فقط به دنبال خلق ثروت برای سهامداران نیست بلکه به دنبال خلق ارزش برای ذینفعان خود می باشد
بیان استراتژی های رقابتی توسط پورتر نظام اندیشه را به سمت ارزش آفرینی و ایجاد مزیتهای رقابتی هدایت نمود. توجه بر تمرکز ، تمایز و ایجاد مزیتهای رقابتی ممکن نیست مگر با شناسایی و استقرار زنجیره ارزش مفهومی که پورتر بر آن توجه خاص دارد بهره گیری از عناصر زنجیره ارزش و غنی نمودن هر عنصر ساز مانها را در خلق ارزش یاری می رساند . مدیریت منابع انسانی یکی از عناصر کلیدی زنجیره ارزش مقوله ای است که برای هر بنگاه اقتصادی می تواند مزییتی رقابتی محسوب گردد .
منظر مالی درک خود را برمبنای کمی نمودن مفاهیم می شناسد آنچه لرد کلوین بیان می دارد : وقتی از آنچه صحبت می کنید ، بتوانید آن را به صورت کمی و عددی بیان نموده و اندازه گیری کنید ، می توانید درک مناسبی از آن بدست آورید )
لذا سنجش موفقیت در عملکرد مدیران در میزان ارزش آفرینی سازمان در حوزه منابع انسانی مقوله ای است که دانش حسابداری می تواند پاسخگوی این نیاز باشد .
 بر مبنای این مفهوم همزمان با تحول در سیستم های مدیریتی مفاهیم جدیدی در سیستم حسابداری رخ نمایانده است که توجه بر یکی از این مفاهیم عنوان مقاله پیش رو می باشد

مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری :

سرمایه فکری اوین بار در سال ۱۹۶۲ توسط فریتز مچلاپ مطرح شد پس از آن در سال ۱۹۶۹ جان کنت گالبرایت اصطلاح سرمایه فکری را به کار برد در اوایل دهه ۱۹۸۰ ایده عمومی ارزش ناملموس (که اغلب ”سرقفلی“ نامیده می شد) را ایتامی مطرح کرد.
در اواسط دهه ۱۹۸۰ انقلاب اطلاعات شکل گرفت و شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار به طور چشمگیری برای بسیاری از شرکتها افزایش یافت. درهمین حین، کتابی پیرامون استخراج ارزش از نوآوری توسط آقای تیس انتشاریافت.

روش های کارت امتیازی شامل الگو های زیر می باشد.

۱- کارت امتیازی متوازی
۲- هوش سرمایه انسانی
۳- هدایت کننده اسکاندیا
۴- شاخص سرمایه فکری
۵- نمایشگر دارایی نامشهود
۶- چرخه ممیزی دانش
۷- خطوط راهنمای مریتوم
۸- کارت امتیازی زنجیره ارزش
۹- خطوط راهنمای دانمارک
۱۰- بهره هوشی کسب و کار
۱۱- رویکرد ارزش کل نگر
۱۲- درجه بندی سرمایه فکری
۱۳- اندازه گیری و حسابداری سرمایه فکری
۱۴- نقشه دارایی های راهبردی

  1.  روش کارت امتیازی متوازن:

این روش تدوین شده توسط کاپلان و نورتون (۱۹۹۲) سعی می کند اهداف بلندمدت و  کوتاه مدت، اندازه های مالی و غیر مالی، شاخص های پیشرو و پسرو و نیز جنبه های داخلی و خارجی سازمان را متعادل نماید (Kaplan & Norton,1992). بطور کلی چهار منظر مشتری، مالی، فرآیندهای داخلی و نیز یادگیری و رشد برای

گزارشگری سرمایه فکری

یک راه مناسب برای شناخت کافی از وضعیت سرمایه فکری،تقویت،افشا و گزارش آن در گزارش های سالانه است.حتی شرکتها می توانند گزارش های جداگانه در این زمینه ارائه کنند.افشای سرمایه فکری به معنای ایجاد تصویری از تلاش های شرکت در مسیر پیشرفت،توسعه،تقویت منابع و شایستگی هایی است که در رابطه با کارکنان،مشتریان،فناوری و فرآیندها انجام می شود.گزارش سرمایه فکری میزان افزایش در ارزش آینده شرکت و نیز قابلیت رقابتی بودن شرکت در یک اقتصاد دانشی را نشان می دهد.عوامل در میزان افشای سرمایه فکری موثرند، با توجه به تحقیق انجام شده توسط دکتر علوی، برخی ساز و کارهای نظام راهبری شرکتی بر میزان افشای سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۸۷-۱۳۸۹ با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتای پواسن مورد بررسی قرار گرفت.نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد،با درنظر گرفتن متغیرهای کنترلی(اندازه شرکت،اهرم،تمرکز مالکیت،سودآوری،فرصت های رشد،عمرشرکت)،یکسان بودن مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و درصد اعضای غیر موظف رابطه معناداری با میزان افشای سرمایه فکری دارند و بین تعداد مدیران و وجود بخش حسابرسی داخلی با میزان افشای سرمایه فکری رابطه معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری :

در این نوشتار با توجه به مفاهیم سرمایه فکری ، تعاریف و شناخت عناصر و ویژگی های سرمایه فکری ، فرایند مدیریت سرمایه فکری مطرح شد، رویکردهای حاکم بر مدیریت سرمایه فکری تبیین گردید و ضرورت و اهداف آن مورد بررسی قرار گرفت .

در صورت خرید از فروشگاه از تخفیف های ویژه بهرمند شوید از تماس با ما در ارتباط باشید  ..