پروژه تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک

50,000 تومان
تعداد صفحه : 170
حجم فایل : 100 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک

 

فهرست مطالب

فصل اول: بررسی تاریخچه باغسازی…………… ۱
۱-۱- باغهای جهان………………………… ۲

  1. بین النهرین………………………. ۲
  2. مصر……………………………… ۳
  3. یونان……………………………. ۵
  4. روم……………………………… ۷
۱-۲- باغسازی در قرون وسطی ……………….. ۸
۱-۲-۱- باغهای اروپا……………………… ۸
۱-۲-۲- باغهای اسلامی در اسپانیا……………. ۹
۱-۲-۳- ایران از قرن پنجم تا پانزدهم……….. ۹
۱-۲-۴- قرون میانی از قرن پنجم تا پانزدهم…… ۱۱
۱-۲-۵- از قرن پنجم تا یازدهم……………… ۱۱
۱-۲-۶- از قرن یازدهم به بعد………………. ۱۲
۱-۲-۷- باغهای خلفای بنی امیه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی ۱۳
۱-۳- باغسازی بعد از قرون وسطی…………….. ۱۴
۱-۳-۱- دوره انسانگرایی از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم   ۱۴
۱-۳-۲- نمونه های ویلا- باغ- منظر…………… ۱۶
۱-۳-۳- دوره باروک……………………….. ۱۸
۱-۳-۴- نمونه های «ویلا- پارک»……………… ۲۰
۱-۳-۵- نقش فرانسه در تکامل طراحی منظر قرن هفدهم ۲۱
۱-۳-۶- مجموعه «و- لو- ویکونت»…………….. ۲۳
۱-۳-۷- مجموعه ورسای……………………… ۲۴
۱-۳-۸- عصر روشنگری قرن هجدهم……………… ۲۵
۱-۳-۹- باغ های منظره ای در انگلستان قرن هجدهم ۲۸
۱-۳-۱۰- فرهنگ باغ سازی چین……………….. ۳۱
۱-۳-۱۱- جایگاه نقاشی منظر فرانسه در باغسازی انگلستان ۳۲
۱-۳-۱۲- روشام…………………………… ۳۴
۱-۳-۱۳- استوهاوس………………………… ۳۴
۱-۳-۱۴- استارهد…………………………. ۳۵
۱-۳- تاریخچه و سبکهای پردیس سازی در ایران….. ۳۶
۱-۴- تحول تاریخی باغ در ایران…………….. ۴۱
۱-۴-۱- باغ های تیموری……………………. ۴۱
۱-۴-۲- باغ های صفوی یا شاه عباسی………….. ۴۳
۱-۴-۳- باغ های قاجاری……………………. ۴۵
۱-۴-۴- باغهای شیراز……………………… ۴۶
۱-۴-۵- باغهای تبریز……………………… ۴۷
۱-۴-۶- باغ فین کاشان…………………….. ۴۹
۱-۴-۷- باغ شاهزاده ماهان کرمان……………. ۴۹
۱-۴-۸- باغ گلشن طبس …………………….. ۵۰
فصل دوم: مبانی نظری…………………….. ۵۲
۲-۱- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی………….. ۵۳
۲-۱-۱- بررسی عناصر باغهای ایرانی………….. ۵۳
۲-۱-۱-۱- آب نما و استخر………………….. ۵۳
۲-۱-۱-۲- کوشک…………………………… ۵۵
۲-۱-۱-۳- درخت و گیاه…………………….. ۵۵
۲-۱-۱-۴- حصار…………………………… ۵۷
۲-۱-۱-۵- زمین…………………………… ۵۷
۲-۱-۲- بررسی مفاهیم در معماری باغ…………. ۵۸
۲-۱-۲-۱- حس مکان یا مکانیت……………….. ۵۸
۲-۱-۲-۲- همزمان زمان- صورت……………….. ۶۰
۲-۱-۲-۳- نواخت و ریتم……………………. ۶۰
۲-۱-۲-۴- هندسه………………………….. ۶۱
۲-۱-۲-۵- ابعاد نمادین……………………. ۶۲
۲-۱-۲-۶- رنگ……………………………. ۶۴
۲-۱-۳- خصوصیات کالبدی باغ ایرانی………….. ۶۶
۲-۱-۳-۱- باغ واقع در محیط های هموار……….. ۶۶
۲-۱-۳-۲- باغ واقع در روی تپه……………… ۶۷
۲-۱-۳-۳- باغ آبی………………………… ۶۸
۲-۱-۳-۴- باغ- خانه………………………. ۶۸
۲-۱-۳-۵- باغ واقع در کنار رودخانه…………. ۶۹
۲-۲- آب و طبیعت در معماری………………… ۷۱
۲-۲-۱- آب و معماری………………………. ۷۱
۲-۲-۲- طبیعت و معماری……………………. ۹۱
۲-۲-۱-۱- طبیعت بستری برای معماری………….. ۹۲
۲-۲-۱-۲- طبیعت عنصری از معماری……………. ۹۴
۲-۲-۱-۳- طبیعت آرایه ای بر معماری…………. ۹۵
۲-۲-۱-۴- طبیعت رهنمودی در معماری………….. ۹۶
۲-۳- رمانیسم، بنیان های معرفت شناختی و نمود آن در هنر و معماری۱۰۳
۲-۳-۱- بنیان های معرفت شناسانه رمانتیسم و اهمیت ذهنی هنرمند  ۱۰۴
۲-۳-۲- نقش تخیل درمعرفت شناسی رماتیسم و تأثیر آن در زیبایی‌شناسی۱۰۷
۲-۳-۳- عاطفه و احساسات هنر رمانتیک………… ۱۱۲
۲-۳-۴- گرایش به گوتیک در معماری و برانگیختگی احساسات ۱۱۴
۲-۳-۵- طبیعت و نگرش تازه رمانتیک‌ها به آن ونمود آن در هنرومعماری۱۱۵
۲-۳-۶- طبیعت گرایی رمانتیک های انگلیس و تحول باغ سازی    ۱۱۷
۲-۳-۷- جنبش نئوگوتیک در هنر و معماری فرانسه… ۱۱۹
۲-۳-۸- بررسی اجمالی فرم و محتوا در هنر رمانتیک ۱۲۱
۲-۳-۹- نتیجه……………………………. ۱۲۴
۲-۴- توریسم و گردشگری در ایران
فصل اول:
بررسی تاریخچه باغسازی
۱-۱- باغهای جهان
۱-۱-۱- بین النهرین (۳۵۰۰ سال قبل از میلاد)
بین النهرین یا میان دو رود، جلگه حاصلخیزی بین رودهای فرات و دجله است و یکی از نخستین بهنه های تمدن انسانی شناخته می شود.
در دوران باستان این سرزمین،‌«رابطه ستایش آمیزبا طبیعت»، مبین نوع ارتباط انسان با طبیعت پیرامونش بوده و ویژگی‌های این رابطه را عناصر زیر تشکیل می‌داده است.
احترام به محیط طبیعی و تقدیس آن، انسان را موظف می‌ساخت که تمای فعالیتش را با طبیعت هماهنگ سازد.
تقدیس طبیعت، موجب می‌شد که انسان خود را نگهبان آن بپندارد و تمامی عملیاتش را با عناصر آن ( خطوط، نور و رنگهای طبیعت ) همگون و هماهنگ سازد.
زمین به عنوان “زمین – مادر” منبع و منشاء تمامی خوبی‌ها و زایش‌ها و بقای هستی تلقی می شد.
آب نیز عنصری برای تولید و بقا محسوب می شد و برای رویاندن و ایجاد خنکی به کار می رفت واهمیتی تمثیلی و معنوی داشت.
نگرش و اعتقادات موجود در این زمینه، در باغهای معلق یا پردیس های بابل تجلی یافته که در امتداد دیوارهای شهر بابل در زمین‌های حاصلخیز به صورت یک سری از تراس‌های مشجر روی یکدیگر ساخته شده بود و از فراز آن، جلگه و بیابانهای اطراف دیده می شد. روی هر یک از تراس‌ها گونه‌های گیاهی متفاوت کاشته شده بود.(شکل)
این باغ ها دارای محوری بودند که با دو ردیف درخت احاطه می شده و از میان آنها جویی از آنها می گذشت.
سیمای این باغها از طریق کشفیات باستان شناسی مشخص شده که کروکی Lacon آن را نشان دهد. باغهای معلق بابل از قدیمی‌ترین باغهای کهن جهان می‌باشد، این باغ در سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با شروع سلسله پادشاهان پارسی احداث شده است. این باغ یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود. باغ مذکور رابه شکل هرم ساخته اند. این هرم را تراس بندی کرده و طبقات و تراسها را از وسط پلکانهای عظیم به یکدیگر مربوط ساخته بودند. در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان کشت نموده بودند تا باغ به شکل یک کوه پردرخت در آید. در این باغ نه تنها به طور زیبائی بلکه بخاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه آبیاری آن حائز اهمیت به سزا می‌باشد.

۱-۳-۷- مجموعه “ورسای

این مجموعه به عنوان اقامتگاه “لوئی چهاردهم” در سال ۱۶۷۴ میلادی به صورت شهر- قصر- پارک” طراحی شده است و بیانگر تکامل شیوه طراحی منظر “لونوتراست.

  • قطب اصلی این مجموعه را قصر دربار تشکیل میدهد که محوطه را به دو بخش تقسیم می‌کند. در یک سوی آن شهر با شبکه شطرنجی واقع شده و در سوی دیگر پارک قرار گرفته که حول یک محور مرکزی با پرسپکتیو غیرمحدود سازمان یافته است.
  • طرح عظیم این مجموعه، تبدیل به الگویی برای توسعه شهرها در طبیعت گردید و اصول طراحی “لونوتر” را طی سده های ۱۸ و ۱۹ در تمامی کشورهای اروپایی اشاعه کرد.
  • این شیوه طراحی، بیان کاملی از تسلط انسان بر طبیعت است. در پرسپکتیو آن ، انتخاب نقطه گریز در بینهایت، امکان انعکاس بینهایت در واقعیت را فراهم می ساخت. همچنین اجازه می داد که توانایی کنترل و حاکمیت انسان بر واقعیت خارجی و فیزیکی نشان داده شود و ادعای بازآفرینی طبیعت نوین از سوی او را تحقق بخشد و به این ترتیب، فضای خالی و جاودانگی بینهایت را به نمایش بگذارد.

باغ ارم

درباره تاریخچه باغ ارم شیراز اطلاعات و منابع دقیقی در دست نیست ولی آنرا به یکی از سران قشقائی نسبت می دهند. بنای اصلی کوشک آن توسط یکی از معماران محلی به نام حاج محمدحسن که در طراحی و ساختمان کوشک در عهد خود رقیب بوده ساخته شده است. طرح این باغ متقارن است و دارای یک محور طولانی است که به صورت نهر بزرگی کوشک اصلی را به کوشک پائین باغ متصل می‌کند.
در دو طرف نهر سروهای بلند و کاج چتری و شمشاد را به طرز زیبائی کاشته اند. در میان آنها محل گل کاری (فصلی) زیبا در نظر گرفته شده است (شکل ۸).
از دو باغ مشهور دیگر در شیراز میتوان باغ گلشن و باغ دیوانی را نام برد (شکل ۹).
۱-۴-۵- باغ های تبریز
شهر تبریز یکی از مشهورترین شهرهای ایران بوده که چندین بار از حیث آبادانی و شکوه سرآمد شهرهای زمان خود گشته ولی بر اثر زلزله یا حمله طوایف دیگر از بین رفته و دوباره آباد گشته است. در این شهر باغ های مشهور و بزرگی وجود دارد که یکی از این ها باغی است که در زمان اق قوینلو ساخته شده و بعضی دیگر احداث آن را به اوزن حسن منسوب کرده اند. در هر صورت این باغ ابتدا هشت بهشت و سپس عشرت آباد و در زمان قاجاریه به باغ شمال (شکل ۱۰) مشهور گردید وسعت این باغ بسیار زیاد بود. کاخ ها و کوشک های فراوانی را در خود جای داده بود. ولی اکنون فقط یکی از ساختمان های آن باقی مانده است، این باغ محوطه درخت کاری وسیعی دارد و در جوار این درختان جویبارهای متعدد و گل های متنوع و رزکاری های فراوان و تپه های گل بسیار قرار داشت. باغ شاه گلی یکی دیگر از باغ های مشهور تبریز است، تاریخ احداث آن دقیقاً معلوم نیست ولی تصور می شد که در سال ۱۷۸۵ میلادی و یا قبل از آن احداث شده، این باغ دارای حوض بسیار بزرگی است که هر ضلع آن حدود ۶۵۰ متر پهنا دارد. محل حوض زمینی غیرمسطح بود و چنین به نظر می‌رسید که برای مسطح کردن آن مقادیر زیادی خاک در قسمت شمالی آن ریخته اند. زمین های اطراف حوض را هم طبقه بندی کرده و در آن ها درخت کاشته اند.

  1. باغ گلشن
باغ گلشن در طبس یکی از باغهای مشهور ایران است. این باغ در قلب بیایان خشک احداث شده است. چشمه های آب که از چاههای آرتزین بیرون می جهد طرح و نقشه شهر را تعیین می‌کند. محلی که چشمه در آن قرار دارد باغی است که در قدیم متعلق به سران مملکت بوده و اکنون ساختمان شهرداری را در بر میگیرد. میدان اصلی شهر در پائین این درخت قرار گرفته است. نهرهای آب از این میدان منعشب گردیده و مرز اصلی را نمایان می سازد و همچنین از سایر قسمتهای شهر می گذرد. آرایش قسمت پائین این درخت ها طوری است که شاخ و برگ آنها را می زنند و در زیر آنها بر حسب فصل بوته های گل سرخ و گل اطلسی سفید پرورش می دهند.
صدها سال شعرای ایران در پیرامون باغ های ایران و زیبایی طبیعت اشعاری سروده اند. این شعرا باغ ها را از چندین نظر موردتوجه قرار می دادند مثلا به عنوان واحه ای خاموش و یا مکانی آرام، محلی که میتوان گل و آب و درخت را از روی عطوفت توصیف کرد و سرانجام نمونه ای از شکوه و جلال یاد شده است.
مدت ها قبل از این که سایر جهانیان متوجه رابطه میان انسان و محیط زیست او بشوند، ایرانیان ارتباط نزدیکی باطبیعت ایجاد کردند. ممالکی که تماس زیادتر با ایران داشتند از سبک باغ های ایرانی پیروی می کردند و فضای سبز قصرها و کاخ های خود را به سبک ایرانی می آراستند، برای مثال میتوان باغ تاج محل در هندوستان و باغ شالیمار در لاهورا را نام برد.فصل دوم:
مبانی نظری۲-۱- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی
باغ یکی از دستاردهای موفق و کهن این مرز و بوم می باشد که عناصر چهارگانه را به یگانگی رسانده است. باد و خاک و آب و آتش در باغ به وحدت می رسند. باغ نهاد بهشت است. بهشتی که از طبیعت برخاسته است و بر زمین نشسته. انسان در باغ به آرامش می رسد آنچنان که آدم در بهشت بود.
یکی از ویژگیهای مهم باغهای ایرانی تضاد و پارادایزی است که با محیط خود دارد. بهترین نمونه را می توان در باغ ماهان کرمان دید. بیابان خشک و لم یزرع که چشم را کور و ذهن را تهی می کند در مقابل باغ سرسبزی که انسان را بوجود می آورد و ترانه و سرود را رها می سازد بشدت خود نمایی می کند. باغ های ایرانی همواره با محیط در تناقض بوده اند.

عاطفه و احساسات هنر رمانتیک

فردریش شلگل در تعریف رمانتیک چنین آورده است: آن چیزی رمانتیک است که موضوع و محتوایی عاطفی و احساساتی را در شکل و صورتی تخیلی و خلاقانه به تصویر در آورد.» اهمیت نقش احساس در نزد رمانتیک ها به درک معرفت شناسانه آنها نیز مربوط است. در بینش رمانتیک دیگر خرد معیار و محک اصلی زندگی و شناخت جهان پیرامون نیست و حساسیت عاطفی و ادراکات حسی از قضاوت عقلانی ارزش بیشتری دارد. در آلمان اشعار عاطفی پرشور کلوپشتوک و در انگلیس رمان های اثر پر هوو و رمان الویئز جدید اثر روسو و رنجهای ورتر اثر گوته فرصت امکانی برای بروز و ظهور لجام گسیخته احساسات فراهم می آورد.
فرم در هنر رمانتیک در خدمت محتواست به گونه ای که در شعر و ادبیات «شیوه بیان شعر» و طنین موسیقایی آن برای برانگیختن بیشتر عواطف و احساسات مخاطب اهمیت می یابد. و همین توجه به ابعاد احساسی است که باعث گردیده تا در محاورات روزمره نیز اشخاصی را که احساساتشان بر عقل آنها غالب است رمانتیک قلمداد کنیم. موضوعات مهم قابل تشخیص در هنر رمانتیک، عذاب و مرگ، ایمان و روحیه قهرمانی، روشنایی فریبنده دوردست، روحیه میهن پرستی و خلاصه عناصری که نیاز امروزی ما را برای انگیزش عاطفی تشکیل می دهند بود.
«فرانسیسکو گویا» را می توان از نقاشان رمانتیک به حساب آورد. تخیل و تصور ایجاد شده در ذهن اوست که تابلو او را شکل می دهد، در ضمن لینکه موضوعات تابلو های او هیجان و احساس مخاطب را بر می انگیزد. تصور گویا بی ارزشی زندگی انسان، مرگ و رنجی که در جنگ می کشد و زشتی در هم کوبیدن مقام آدمی همه در یک سلسله گراور به نام فجایع جنگ بیان شده است.