پایان نامه رابطه سود و قیمت هر سهم در بورس تهران

120,000 تومان
تعداد صفحه : 80
حجم فایل : 200 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

پایان نامه رابطه سود و قیمت هر سهم در بورس تهران

فهرست مطالب
چکیده…………………………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول: کلیات تحقیق………………………………………………………………………………….. ۲
۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………… ۳
۲-۱- اهمیت موضوع……………………………………………………………………………………. ۳
۳-۱- تعریف مسأله………………………………………………………………………………………. ۵
۴-۱- فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………. ۶
۵-۱- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………. ۶
۶-۱- روش تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۷
۷-۱- حدود پژوهش…………………………………………………………………………………….. ۷
۸-۱-واژه‌های کلیدی……………………………………………………………………………………. ۷
فصل دوم: ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………….. ۹
۱-۲- مقدمه…………………………………………………………………………………………. ۱۰
۲-۲- بازده سهام و انواع روشهای محاسبه بازده سهام……………………………………………… ۱۸
۳-۲- سود هر سهم (ESP) و انواع روشهای محاسبه سود هر سهم و قیمت به سود هر سهم … ۲۵
۴-۲- بررسی رابطه بین سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) با بازده سهام … ۳۰
۵-۲- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده……………………………………………………………. ۳۶
فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق………………………………………………………………………. ۴۲
۱-۳- مقدمه………………………………………………………………………………………… ۴۳
۲-۳- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………….. ۴۳
۳-۳- فرضیه‌های تحقیق…………………………………………………………………………….. ۴۳
۴-۳- جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………… ۴۴
۵-۳- روش جمع‌آوری داده‌ها………………………………………………………………………. ۴۵
۶-۳- روشهای آزمون آماری فرضیه‌ های تحقیق و نحوه بررسی فرضیه های
تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۴۶
فصل چهارم: نتایج و تجزیه وتحلیل اطلاعات…………………………………………………………. ۶۲
۱-۴- مقدمه…………………………………………………………………………………………… ۶۳
۲-۴- نتایج و یافته‌های تجربی حاصل از فرضیه‌های تحقیق…………………………………………… ۶۳
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………. ۶۹
۱-۵- نتایج آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………….. ۷۰
۲-۵- نتایج آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………… ۷۰
۳-۵- نتایج آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………….. ۷۱
۴-۵- نتایج آزمون فرضیه چهارم……………………………………………………………………… ۷۱
۵-۵- نتیجه‌گیری…………………………………………………………………………………….. ۷۲
۶-۵- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی……………………………………………………………….. ۷۲
۷-۵- پیشنهادات برای سرمایه گذاران……………………………………………………………… ۷۲
منابع و مآخذ به کار رفته در تحقیق……………………………………………………………….. ۷۴
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………….. ۷۶

چکیده
سرمایه گذاران برای تعیین پرتفوی سرمایه گذاری خود و تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری به سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) شرکتها توجه
می کنند. هدف سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در سهام شرکتها کسب بازده سهام بیشتر است. با توجه به اینکه به لحاظ تئوری EPS و P/E با بازده سهام رابطه دارند، در عمل محقق را بر آن داشت که رابطه بین EPS و P/E را با بازده سهام در بورس تهران مورد بررسی قرار دهد و چگونگی این روابط را تجزیه و تحلیل کند و ابهام وجود روابط بین این عوامل با بازده سهام شرکتها و انتظارات سرمایه گذاران از این عوامل را در بورس تهران برطرف سازد. به همین خاطر از جامعه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، شرکتهایی به صورت نمونه ای انتخاب شد و EPS، P/E و بازده سهام آنها برای سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به صورت داده های تحقیق استخراج گردید. بوسیله معادله رگرسیون روابط بین هر یک (EPS و P/E) با بازده سهام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تایید یا رد فرضیات تحقیق با توجه به نتایج تحقیق بررسی شد. نتایج به دست آمده حاکی از وجود روابط معنادار بین EPS و P/E با بازده سهام شرکتها در بورس تهران می باشد اما این روابط ضعیف هستند و سرمایه گذاران نمی توانند فقط به این دو عامل جهت تصمیم گیری توجه داشته باشند. این مساله نشاندهنده تاثیر سایر عوامل مالی و غیرمالی بر بازده سهام شرکتها در بورس تهران می باشد.فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
پیش‌بینی عنصر کلیدی در تصمیم‌گیری، استفاده از اطلاعات است. این عجیب نیست، زیرا اثر بخشی نهایی هر تصمیم به نتایج وقایعی بستگی دارد که به دنبال هر تصمیم روی می‌دهند. توانایی پیش‌بینی جوانب غیرقابل کنترل این وقایع قبل از انجام تصمیم، انتخاب بهترین تصمیم را تسهیل می‌کند اغلب تصمیم را بصورت ذیل پیش‌بینی مربوط می‌کنند:
تصمیم‌واقعی: تصمیمی که فرض می‌کند پیش‌بینی صحیح است + ذخیره‌ برای خطای پیش‌بینی. به طور کلی هدف از پیش‌بینی کاهش ریسک در تصمیم‌گیری است و چون پیش‌بینی نمی‌تواند ریسک را به طور کامل حذف کند، ضرورت دارد فرایند تصمیم‌گیری بطور صریح نتایج عدم اطمینان باقیمانده برای پیش‌بینی را در نظر بگیرد. تعریف مسأله
عدم اطمینان موجود در آینده علی‌الخصوص در بازارهای سرمایه، تصمیم‌گیرندگان را وادار به استفاده از مرتبط‌ترین پارامترها در امر تصمیم‌گیری جهت کاهش ریسک تصمیم‌گیری می‌نماید در این راستا بیشتر استفاده‌کنندگان به طور نسبی از نسبت P/E که در برگیرنده دو متغیر بسیار مهم قیمت  و سود هر سهم که در امر تصمیم‌گیری بسیار حائز اهمیت می‌باشد، استفاده می نمایند و همچنین از EPS (سود هر سهم) بعنوان یک پارامتر برای تصمیم‌گیری خرید سهام استفاده می‌نمایند. لیکن اینکه آیا این نسبت‌ها و مفهوم‌ها از پارامتر‌های مرتبط جهت پیش‌بینی در بازار سرمایه ایران می‌باشد یا خیر؟ موضوعی است که در هاله‌ای از ابهام قراردارد چراکه محیط اقتصادی، ویژگیهای بازار سرمایه ایران و مقررات حاکم بر آن متفاوت از سایر بازارهای سرمایه‌ دنیا می‌باشد.
لیکن با توجه به مطالب فوق سؤالات ذیل مطرح می‌گردد:
  • آیا EPS (سود هر سهم) دارای محتوای اطلاعاتی می‌باشد یعنی اینکه آیا رابطه معنادارای بین نسبت مذکور با بازده سهام وجود دارد؟ (هدف اصلی تصمیم‌گیرندگان کاهش ریسک یا افزایش بازده می‌باشد و اطلاعاتی هم که استفاده می‌نمایند به منظور نیل به دو هدف مذکور می‌باشد.)
  • آیا نسبت P/E (قیمت به سود هر سهم) دارای محتوای اطلاعاتی می‌باشد یعنی اینکه آیا رابطه معنادارای بین نسبت مذکور و بازده سهام وجود دارد؟
  • در صورتیکه نسبت P/E با بازده سهام رابطه معناداری داشته باشد آیا سهم‌هایی با نسبت P/E کوچکتر دارای عوایدی بیش از سهم‌هایی با نسبت P/E بزرگتر می‌باشد؟ (این مفهوم به لحاظ تئوریک اثبات شده است که سهامی با نسبت P/E کوچکتر عواید بیشتری نسبت به سهامی با نسبت P/E بزرگتر دارند.)
  • کدامیک از دو پارامتر EPS و P/E رابطه معنادارتری با بازده سهام دارند؟
سؤالات فوق، مواردی هستند که در صورت مشخص شدن، استفاده‌کنندگان را در استفاده از نسبت P/E و EPS و اتخاذ تصمیم بهینه بسیار یاری می‌کند

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

با توجه به نتایج و تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه‌های تحقیق به این صورت می‌توان نتیجه‌گیری کرد:
۱-۵- نتایج آزمون فرضیه اول
طبق نتایج آزمون فرضیه اول (جدول ۱-۴) EPS با بازده سهام رابطه معنادار دارد و ضریب همبستگی بدست آمده برابر ۱۳/۰ است که این عدد بین صفر و یک می‌باشد و همبستگی از نوع مستقیم و ناقص است با توجه به اینکه این عدد به صفر نزدیکتر است حاکی از رابطه ضعیف بین EPS با بازده سهام می‌باشد.
سرمایه‌گذاران در بورس تهران باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که رابطه بین EPS و بازده سهام یک رابطه ضعیف است به همین خاطر به تنهایی نمی‌توان به EPS اتکا کرد. از طرفی رابطه ضعیف بین EPS و بازده سهام حاکی از تأثیر سایر عوامل در بازده سهام شرکت می‌باشد که این عوامل می‌تواند مالی یا غیرمالی باشد.
۲-۵- نتایج آزمون فرضیه دوم
طبق نتایج آزمون فرضیه دوم (جدول ۲-۴) بین ‍P/E و بازده سهام رابطه معنادار وجود دارد و ضریب همبستگی بدست آمده عدد ۱۲/۰ می‌باشد این عدد بین صفر و یک است و نشاندهنده رابطه همبستگی مستقیم و ناقص است و از طرفی چون این ضریب همبستگی به صفر نزدیکتر است رابطه معنادار بین P/E و بازده سهام یک رابطه ضعیف است که می‌توان علت آنرا تأثیر سایر عوامل بر بازده سهام دانست که این عوامل می‌تواند مالی و یا غیرمالی باشد. به همین خاطر سرمایه‌گذار در تعیین پرتفویی خود باید به مجموعه‌ای از عوامل مؤثر مانند EPS و P/E و مسائل اقتصادی و سیاسی و حتی اجتماعی جامعه و نیز سایر شاخص‌های مالی شرکت بعنوان عوامل مرتبط با بازده سهام یک شرکت توجه داشته باشند.
۳-۵- نتایج آزمون فرضیه سوم
با توجه به جداول ۱-۴ و ۲-۴ ضریب همبستگی EPS با بازده سهام بزرگتر از ضریب همبستگی P/E با بازده سهام می‌باشد به همین خاطر EPS با بازده سهام رابطه معنادارتری دارد. با توجه به اینکه نسبت قیمت به سود هر سهم حاصل از قیمت بازار سهام تقسیم بر EPS می‌باشد به همین خاطر این مسأله را می‌توان در تأثیر سایر عوامل مالی و غیرمالی بر قیمت سهام دانست زیرا EPS محصول اقلام ثبت شده از فعالیتهای مالی شرکت می‌باشد در صورتیکه قیمت سهام یک شرکت متأثر از سایر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه موردنظر می‌باشد.

پیشنهادات برای سرمایه گذاران

با توجه به اینکه موضوع تحقیق با تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت تعیین پرتفوی سرمایه گذاری ارتباط دارد محقق پیشنهاد می کند که سرمایه گذاران از EPS و P/E شرکتها برای تصمیم گیری جهت تعیین پرتفوی خود استفاده کنند اما این عوامل را در کنار سایر عوامل مالی و غیرمالی بعنوان اطلاعات مکمل تصمیم گیری استفاده نمایند و با توجه به نوسانات غیرعادی در بورس تهران، همیشه به عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و تأثیرات آتی آن در بازار سهام توجه داشته باشند.