دسته : پروژه عمران و معماری, پروژه عمران و معماری, پروژه کاردانی, پروژه کارشناسی
لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
توضیحات
اصول طراحی هتلها و روند توسعه آن
متفاوت از تمامی نسخه های مشابه
ویرایش شده توسط تیم گرین
فهرست مطالب:
فصل اول
۱-۱ بیتوته کوتاه جهان و میهمان سرا
۱-۲ جهانگردی
۱-۲-۱ آغاز سخن…………………………….
۱-۲-۲ صنعت جهانگردی………………………..
۱-۲-۳ صنعت توریسم و اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی…
۱-۳ دسته بندی هتلها…………………………
۱-۳-۱ هتلها……………………………….
۱-۳-۲ محدوده هتل…………………………..
۱-۳-۳ انواع هتل……………………………
الف. هتلهای مرکز شهر………………………
ب. هتلهای ویژه خودرو و موتورداران…………..
پ. هتلهای فرودگاه…………………………
ت. هتلهای تفریحی و توریستی…………………
ث. مجتمع ساختمانهای مشاع و مشترک……………
۱-۴ مفاهیم واژه های تجهیزاتی و تعاریف کیفیت خدماتی در هتلها.
۱-۵ بررسی روند هتل سازی در ایران………………
فصل دوم: کاروانسراها
۲-۱ مقدمه: کاروانسراهای ایرانی……………….
۲-۲ کاروانسراها و فضاهای وابسته به راه………..
۲-۲-۱ ساباط……………………………….
۲-۲-۲ رباط………………………………..
۲-۲-۳ کاربات………………………………
۲-۲-۴ کاروانسرا……………………………
۲-۲-۵ خان…………………………………
۲-۲-۶ آب انبار…………………………….
۲-۲-۷ حوض، برکه، پایاب، چاه…………………
۲-۳ مهمانخانه و دسکره……………………….
۲-۴ طرح رباط و کاروانسرا…………………….
۲-۵ انواع کاروانسراها……………………….
- نمونه هایی از کاروانسراهای ایرانی…………
۳-۱ گرایشهای طراحی در صنعت هتل داری…………..
۳-۱-۱ نقش نمادگرایی در هتلهای لوکس…………..
۳-۱-۲ همگرایی دقیق بین تجارت و تفریح…………
۳-۱-۳ بهره گیری از فناوری…………………..
۳-۲ هتل شرایتون…………………………….
۳-۳ هتل برج العرب…………………………..
۳-۴ هتل لاله………………………………..
۳-۵ دیگر نمونه های موجود…………………….
۴-۱ مقدمه: سیر تحول ساختمانهای بلند……………
۴-۲ تاریخچه ساخت بناهای بلند با شیوه امروزی دردنیا
۴-۲-۱ نخستین دوره ساخت بناهای بلند……………
۴-۲-۲ دوره دوم ساخت بناهای بلند………………
۴-۲-۳ دوره سوم ساخت بناهای بلند………………
۴-۲-۴ دوره چهارم ساخت بناهای بلند…………….
۴-۳ ساخت بناهای بلند درآستانه قرن ۲۱……………
۴-۴ تاریخچه ساخت بناهای بلند با شیوه جدید در ایران
۴-۴-۱ شروع ساخت بناهای بلند با شیوه جدید درایران.
۴-۴-۲ روند احداث بناهای بلند دردهه ۴۰…………
۴-۴-۳ آغاز ساخت بناهای بلند مسکونی……………
۴-۴-۴ روند احداث بناهای بلند در دهه ۵۰………..
۴-۴-۵ حرکت جدید دراحداث ساختمانهای بلند……….
۴-۴-۶ سالهای اوج بلند مرتبه سازی……………..
۴-۴-۷ ساخت بناهای بلند در اواخر دهه ۷۰………..
۴-۴-۸ علل و ریشهیابی دلایل ساخت بلندمرتبهها در ایران….فصل پنجم: شناخت بستر طرح
۵-۱ استان خراسان…………………………….
۵-۱-۱ وجه تسمیه…………………………….
۵-۱-۲ جغرافیای خراسان……………………….
الف. دوران قبل از اسلام…………………….
ب. دوران اسلامی……………………………
ج. دوران قاجاریه………………………….
د. دوران کنونی……………………………
۵-۱-۳ جمعیت استان………………………….
۵-۱-۴ وضعیت اقلیمی…………………………
۵-۲ مشهد…………………………………..
۵-۲-۱ وجه تسمیه……………………………
۵-۲-۲ وضعیت ساکنان…………………………
الف. زبان گویش……………………………
ب. مذهب………………………………….
ج. معیشت…………………………………
۵-۲-۳ مطالعات تاریخی (چگونگی پیدایش شهر مشهد)…
۵-۲-۴ اوضاع طبیعی………………………….
۵-۲-۴-۱ زلزله……………………………..
۵-۲-۴-۲ زمین شناسی…………………………
۵-۲-۴-۳ وضعیت اقلیمی……………………….
الف. دما و رطوبت هوا………………………
ب. وزش باد……………………………….
ج. وضعیت حرارتی هوا در شب و روز…………….
د. تأثیر اقلیم بر فضای سبز…………………
۵-۲-۴-۴ شبکه ارتباطی……………………….
۵-۲-۵ مطالعات اجتماعی (طرح جامع مشهد)………..
۵-۲-۵-۱ چگونگی توسعه آینده مشهد……………..
۵-۲-۵-۲ چشم انداز آینده…………………….
۵-۲-۵-۳ مساحت و جمعیت………………………
۵-۲-۵-۴ تراکم……………………………..
الف. تراکم جمعیت………………………….
ب. تراکم ساختمان………………………….
۵-۲-۶ معماری……………………………….
۵-۲-۶-۱ معماری سنتی………………………..
۵-۲-۶-۲ عناصر شاخص معماری…………………..
فصل ششم: راهنمای طراحی – ضوابط و استانداردها
۶-۱ راهنمای طراحی……………………………
۶-۱-۱ برنامهریزی تسهیلات……………………..
۶-۱-۱-۱ تجزیه و تحلیل امکانسنجی پروژه…………
۶-۱-۲ تعریف پروژه…………………………..
۶-۱-۳ برنامه تخصیص فضا………………………
۶-۱-۴ شرح فعالیتها………………………….
۶-۱-۵ آماده نمودن بودجه پروژه………………..
۶-۲ ضوابط و استانداردهای هتل………………….
۶-۳- ضوابط و استانداردهای تجاری……………….
فصل هفتم: مطالعه سایت (کوه سنگی)
۷-۱ پارک ملی کوه سنگی………………………..
۷-۲ موقعیت شهری……………………………..
۷-۳ بررسی کالبدی…………………………….
۷-۳-۱ محدوده کوه سنگی و همسایگی آن……………
۷-۳-۲ شبکه ارتباطی پیرامون طرح……………….
۷-۳-۳ کاربریهای پیرامون محوطه کوه سنگی………..
۷-۳-۴ توپوگرافی و عوارض طبیعی زمین……………
۷-۳-۵ تأسیسات زیربنایی مکانیکی……………….
۷-۳-۶ امکانات و محدودیتها……………………
۷-۳-۷ بررسی طرحهای بالاسر…………………….
الف- طرح تفضیلی…………………………..
ب- طرح جامع………………………………
۷-۳-۸ اصول و مبانی طراحی پارک کوهسنگی…………
۷-۳-۸-۱ مقدمه………………………………
۷-۳-۸-۲ مبنای طراحی پارک…………………….
۷-۳-۸-۳ مبنای معماری فضای سبز………………..
۷-۳-۹ تجزیه و تحلیل پارک…………………….
الف- مقیاس……………………………….
ب- روحیه…………………………………
ج- هماهنگی……………………………….
د- ارتباطی……………………………….
۷-۳-۱۰ روش ساخت پارک………………………..
الف- معابر پیاده………………………….
ب- معابر سواره……………………………
ج- آبنماها……………………………….
فصل هشتم: سایت آنالیز
۸-۱ مقدمه…………………………………..
۸-۲ اهداف کلان طراحی………………………….
۸-۲-۱ اهداف طراحی…………………………..
۸-۳ عوامل مؤثر در شکلگیری طرح…………………
۸-۴ سایت……………………………………
فصل نهم: معرفی طرح
۹-۱ توجیه و علل انتخاب طرح……………………
۹-۲ مشخصات عملکردی…………………………..
۹-۲-۱ فهرست عملکردی…………………………
۹-۳ معرفی طرح……………………………….
۹-۳-۱ طبقات اتاق خواب……………………….
۹-۳-۲ ارتباطات عمودی………………………..
۹-۳-۳ فضاهای عمومی………………………….
الف- لابی و سرسرای ورودی……………………
ب- فضاهای اداری…………………………..
پ- نمازخانه………………………………
ت- فضاهای تجاری…………………………..
ث- رستوران……………………………….
ج- رستوران چشمانداز……………………….
چ- استخر…………………………………
خ- سالن اجتماعات………………………….
د- پارکینگ……………………………….
۹-۳-۴ فضاهای خدماتی…………………………
۹-۴ خصوصیات سازهای…………………………..
۹-۵ تأسیسات…………………………………
الف- سیستم سرمایش و گرمایش…………………
ب- سیستم فاضلاب……………………………
۹-۶ آکوستیک…………………………………
فصل اول:
تعریف و مفاهیم پایه و اصول طراحی هتلها و روند توسعه آن
هتل خانه ای برای چند روز است. منزلی که زمانی کوتاه در آن بیتوته می کنیم. آیا هتل آرامش و امنیت خانه را برای ما فراهم می کند؟ آیا حس آشنای خانه را دارد و تمامی حس تعلقی را که در طول سالیان دراز به خانه پیدا کرده ایم، یکجا و بی واسطه به ما عرضه می کند؟
وظیفهی هتل چیز دیگری است و کسی در هتل، خانه را باز نمی یابد. مسلماً هیچ مسافری در طی سفر خویش اقامت در یک منزل را به هتلی در همان شهر ترجیح نمی دهد. خانه مکانی ساکن، اما هتل فضائی سیال و شناور است که حسی از تعلیق را به جای تعلق و احساس گمنامی را به جای آشنائی می نشاند. خانه حکایت ابدیت و هتل آنی و زودگذر است. در نهایت خانه معنای ثبات و هتل اهمیت سفر را باز می نمایاند.
هتل پیش از اینکه هتل باشد یک عنصر شهری است و هیچ شهری بدون داشتن دست کم یک هتل یا حتی یک مسافرخانهی بسیار کوچک هم که شده کامل نیست. از این زاویه هتل یک نماد شهری بوده و یا می تواند باشد و بایستی به عنوان سمبلی از هویت شهر عمل کند.
بررسی مصادیق و نمونه های موجود
(مطالعات تطبیقی)
طراحی عامل اصلی در رقابت بین المللی است. این توصیف کاملاً منطبق با صنعت هتل داری امروز است. طراحی به معنای انتخاب ها و تصمیماتی است که کیفیت و ارزش محصولات را تعیین می کند. در حقیقت طراحی چیزی است که عرضه کننده آن را ارائه می کند و کیفیت و ارزش چیزی است که مصرف کننده درک کرده و از محصولات و خدمات به دست می آورد. طرح های ارزان و سطحی با طرحی نامناسب، به یک زمان تعلق داشته و با گذشت زمان از بین رفته و ناکارآمد خواهند شد. در مجموع طراحی داخلی، تنها جنبه طراحی هتل است که برای مشتری ملموس و عینی است. بنابراین برای سرمایه گذاران و هتل داران داشتن معماران و طراحان متخصص داخلی، ضروری است.
اصولاً گرایش های طراحی در صنعت هتل داری توسط سه عامل طبقه بندی می شوند:
۳-۱-۱- نقش نمادگرایی در هتل های لوکس
نقشی که نمادگرایی در تمامی هتل های تجملاتی بازی می کند باعث ورود میهمانان به دنیای جدیدی از تجارب شده و با وضعیت ویژهی فانتزی گرایی پیوند می خورد. میهمانان هتل از طریق انتخاب دقیق هتل و خدمات، شخصیت خود را به دیگران نشان میدهند. آنها با این انتخاب وارد دنیایی می شوند که با آن سازگارند و با ارزش ادراکی هتل آمیخته شده است. این موضوع می تواند مهارت هتل در بهره گیری از نشانه های انحصاری، روش طراحی و پیشرفت تکنولوژی را نشان دهد. روابط انسانی به نمادگرایی بستگی دارد و روش طراحی باعث ارائه تصویر قوی از ارائه دهندگان آن نماد می شود. بسیاری از هتل های درجه یک که تاکید زیادی بر طراحی دارند می توانند دنیای جدیدی از تجارب مربوط به نمادها را به میهمانان عرضه کنند و بسیاری از آنها تبدیل به نمادهای فانتزیک زندگی شده اند. طراحی به عنوان یک معیار و به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز به کار می رود. بسیاری از افراد در هنگام سفر، فعالانه در جست وجوی یک تجربه مفید و ارزشمند از مکان جدید هستند و هتل ها با طراحی اصولی و ترکیب عناصر مختلف باعث به وجود آمدن مکانی مطلوب و منحصر به فرد شده و سبب برگشت مجدد افراد مختلف و اقامت در هتل ها می شوند. مثلا هتل های هایت موجود در سراسر دنیا که طراحی و ساخته شده اند، هیچ گونه شباهتی به یکدیگر ندارند. امروزه هتل ها سعی در جذب حس فانتزی گرایی گردشگران دارند. مسافران در جستجوی مکانی فراتر از یک اقامتگاه صرف هستند. آنان در جستجوی این هستند که بر دانش و تفریح خود بیافزایند.
مطالعه سایت (کوه سنگی)
کوه سنگی
در حاشیه جنوب غربی شهر مشهد و در دامن کوههای جنوبی، دو تپه بزرگ کنار هم واقع شدهاند که به نام کوهسنگی مشهورند و بارگاه امام رضا (ع) در شش کیلومتری شمالشرقی آن واقع است. کوه سنگی از نقاط با ارزش و دیدنی مشهد است که با وجود امکانات کم، همواره بعنوان یکی از مهمترین مکانهای تفریحی شهر مشهد مطرح و مورد استفاده اهالی شهر و مسافرین بوده است.
در پیش پای دو تپه کوه سنگی عمارتی ییلاقی و استخر بزرگی واقع است (شکل ۷-۱) که با گل کاریها و محیط باز و درختان سرسبز و جویهای آب و منظره کوهستانی زیبا و بالاخره اشراف آن دو پته بر شهر، آنرا بصورت یکی از زیباترین تفرجگاههای مشهد درآورده است.
استخر کوه سنگی به طول ۱۰۰ و عرض ۶۰ متر و عمقهای مختلف، از آب قناتهای گناباد پر میشود و این آب از بلندی کوهسنگی به سوی شهر سرازیر میگردد. در استخر سابقاً شنا میکردند ولیکن اکنون مسافران با قایقهای پایی کوچکی در داخل آن به تفریح و قایق سواری مشغولند.
۷-۱ پارک ملی کوهسنگی
مجموعه پارک ملی کوهسنگی (شکل ۷-۲) که منطقهای بالغ بر ۹۰ هکتار را شامل میشود با سابقه ذهنی و خاطرات مردم، امکانات و طبیعت زیبای منطقه بعنوان یکی از حوزههای مرکزی گذران اوقات فراغت و اسکان موقت و فضاهای تفریحی، فرهنگی، تجاری در سطح شهر مشهد میباشد.