پایان نامه اثر روزهای ابری ، بارانی و آفتابی بر روی بازدهی و حجم معاملات سهام

100,000 تومان
تعداد صفحه : 50
حجم فایل : 300 KB
فرمت فایل : Word

توضیحات

پایان نامه اثر روزهای ابری ، بارانی و آفتابی بر روی بازدهی و حجم معاملات سهام

چکیده:
علوم مالی با تئوریهای کلاسیک شروع و با گذر از مالی رفتاری به مرحله نورو فاینانس رسیده است. مرحله ای که علاوه بر ارتباط علوم مالی با روانپزشکی به پزشکی نیز مرتبط است. در واقع این حیطه از مالی بر مبنای تغییرات اتفاق افتاده در بدن انسان و بررسی تاثیر آن بر نحوه تصمیم گیری و خصوصیات انسان می باشد که می تواند مسبب تغییرات در بازار سرمایه گردد. یکی از عوامل تاثیرگذار براساس شواهد و مدارک فیزیلوژیکی و زیست شناختی، تابش نور بر مغز انسانها و به تبع آن تاثیر بر رفتارها و تصمیمات آنها می باشد. هدف تحقیق حاضر این است که تاثیر روزهای ابری و بارانی و آفتابی را بر بازدهی و حجم معاملات سهام در بازار سرمایه ایران مورد بررسی قرار دهد. در این راستا بورس اوراق بهادار تهران که جامعه آماری تحقیق را شامل می شود طی دوره ۵ ساله (۱۳۸۶-۱۳۹۰) به صورت روزانه و از طریق شاخص کل ارزیابی شده است.

 

فصل اول:


کلیات تحقیق

۱-۱-مقدمه
تاریخچه نظریه های مالی پنجاه سال گذشته را می توان در دو انقلاب و دگرگونی اصلی ، خلاصه کرد. ابتدا انقلاب نئوکلاسیک در علوم مالی بود که با مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) و نظریه بازارهای کارا (EMT)  در دهه ۱۹۶۰ و مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای میان مدت و نظریه قیمت گذاری آربیتراژی (APT) در دهه ۱۹۷۰ ، آغاز شد. دومین دگرگونی اساسی، انقلاب رفتاری در مباحث مالی بود که دهه ۱۹۸۰ با طرح پرسش پیرامون منبع نوسان در بازارهای مالی و باکشف ناهنجاریهای بی شمار و نیز تلاش در جهت یکپارچه کردن نظریه انتظار کاهنمن و تورسکی و دیگر نظریه های روانشناسی با نظریه مالی شروع شد. رفتار مالی به عنوان نوعی نظریه مطرح است که مباحث و مسائل مالی را با کمک گرفتن از نظریات روانشناسی مطرح می کند .وجود تورش هایی باعث گردید که مالی رفتاری پا به عرصه وجود بگذارد.اما از آنجایی که این مکتب فقط آثار و علائم را نشان داد و از ذکر علتها عاجز ماند ، محققان مکتب دیگری را یافتند که علت تورش های رفتاری از آنجا نشات می گرفت. این مکتب جدید که برگرفته از سیستم عصبی انسان ها و اثر آن بر تصمیمات به خصوص تصمیمات مالی و اقتصادی است به مکتب نوروفاینانس معروف گردید.۱-۳-اهمیت موضوع تحقیق
علوم مالی با تئوری های کلاسیک شروع و با گذر از مالی رفتاری به نوروفایناس رسیده است. مرحله ای که علاوه بر ارتباط علوم مالی با روانپزشکی با پزشکی نیز مرتبط است. در واقع این حیطه از مالی برمبنای تغییرات اتفاق افتاده در بدن انسان و بررسی تاثیر آن برنحوه تصمیم گیری و خصوصیات انسانها می باشد که می تواند مسبب تغییرات در بازار سرمایه گردد و همچنین به تبیین تورش های رفتاری سرمایه گذاران می پردازد.۱-۴- اهداف تحقیق :
هدف کاربردی : هدف اولیه از آشنایی با تاثیر روزهای ابری ، بارانی و آفتابی ، تأمین و ارائه اطلاعات مفید برای کسانی است که بیشترین علاقه را به آن دارند.
کیفیت سود معیاری مهم برای سلامت مالی واحد تجاری به شمار می رود ، مفهومی چند بعدی است و دارای جنبه های متفاوتی بوده و معنی واحدی ندارد .ا ز این رو تعاریف مختلف و معیارهای اندازه‌گیری متفاوتی در رابطه با آن مطرح شده ولی به علت پیچیده بودن موضوع نمی توان تعریف مشخصی برای کیفیت سود عنوان کرد.

 

فصل سوم:

روش تحقیق

 

۳-۱-مقدمه
در مباحث علمی ، غالبا مفاهیم تحقیق و روش علمی به صورت مترادف به کار برده می شود . هر چند بین این دو ، وجود مشترک معنایی وجود دارد ، ولی تفکیک آنها موجب تمیز اخلاف بین آنها می شود . تحقیق روندی رسمی تر ، منظم تر و قوی تر از روش علمی است . تحقیق با ساختار منظم تر از کناکش توام است که معمولأ منجر به نوعی ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها می شود .  هر چند می توان روح علمی را بدون تحقیق به کار گرفت ، ولی تحقیق علمی را نمی توان بدون روش و جوهر علمی انجام داد . بنابراین ، تحقیق مرحله ای تخصصی تر از روش شناسی علمی است.۳-۳-جامعه آماری
در این تحقیق به دلیل اینکه از شاخص بورس اوراق بهادار تهران استفاده خواهد شد و بازدهی روزانهو حجم معاملات روزانه آن متغییرهای تحقیق را تشکیل می دهد لذا جامعه آماری تحقیق شامل بورس اوراق بهادار تهران است. با توجه به قلمرو زمانی تحقیق ۵ ساله ۱۳۸۶- ۱۳۹۰ و با فرض ۲۵۰ روز کاری در سال ، تقریبا۱۲۵۰ مشاهده خواهیم داشت.
فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل اطلاعاتفصل پنجم:

نتیجه گیری و پیشنهادات

 

۵-۱-بحث و نتیجه
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای آب و هوایی و فصلی با نقدیندگی بازار رابطه داشته اند. اگر چه این رابطه با توجه به نحوه اندازه گیری نقدینگی متفاوت بود. بنابراین، می توان گفت که نقدینگی بازار اوراق بهادار تهران همانند سایر بازارهای سرمایه دنیا تحت تأثیر متغیرهای پیرامونی قرار گرفته است.