پایان نامه آلودگی هوای شهر تهران

70,000 تومان
تعداد صفحه : 98
حجم فایل : 545 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

آلودگی هوای شهر تهران
دلایل و راهکارهای کنترل و جلوگیری از آن

مقدمه
منشأ آلودگی در محیط زیست از اهمیت خاص و فوق العاده ای بر خوردار است و تداوم آن در محیط زیست و جامعه اثر نا مطلوبی خواهد داشت که باعث از بین رفتن محیط طبیعی و موجودات زنده می شودو امروزه جزءمهم ترین موضوع ومسائل نگران کننده اذهان عمومی گردیده که در صورت بی توجهی به این امر اثرات جبران ناپذیری بر اکوسیستم و عمر زمین خواهد داشت.
عوامل طبیعی در طبیعت از منشاء های اولیه و ابتدایی آلودگی محسوب می شوند مانند خروج گازهای اتشفشانی،خاکسترها،دودها،سوزاندن چوب توسط انسان،آتش سوزی جنگلها و مراتع وعوامل غیر طبیعی مانند دود کارخانه ها و اتومبیل ها که این عوامل رفته رفته باعت بروز مشکلات عدیده برای سایر جانوران در طبیعت که اعم از گونه های گیاهی و جانوران می شود که در کل منجر به نابودی اکوسیستم و انقراض آنها خواهد شدو باعث بروز بیماری ها در انسان و اثر آن بر سلامت زیان بار می باشد.
تهران امروزه به یکی از مناطق بحرانی آلودگی هوا تبدیل شده است که در صورت عدم مقابله با این امر و عدم ارائه راهکارهای عملی در مقابله با این امر رفته رفته باعث از بین رفتن این شهر می گردد و این شهر را در وضعیت بحرانی قرار می دهد لذا با عنایت به این مساله در این مقاله تلاش شده است به طور مختصر به مساله آلودگی در این کلان شهر پرداخته شود در آخر راهکارهایی در جهت کنترل و کم کردن و جلوگیری از این مساله بیان گردد.

تعریف آلودگی هوا

در شناساندن و بررسی هر پدیده ای و هر لفظی در بدو امر ما نیازمند آن هستیم که تعریفی از آن ارایه کنیم و سپس به سایر موارد بپردازیم لذا در این قسمت ابتدا تعاریفی که در خصوص آلودگی هوا بیان شده ذکر می گردد و در ادامه هر کدام نقد گردیده و در آخر تعریفی که مد نظر ما می باشد ارایه می گردد
در تعریف آلودگی هوا تعاریف متعددی بیان شده است ،انجمن مشترک مهندسی آلودگی هوادر تعریف آلودگی هوا جنین بیان داشته است”آلودگی هوا یعنی وجود یک یا چند آلوده کننده مانند گرد و غبار،فیوم ها،گاز ها،میست بو ،دود بخار در هوای آزاد با کمیتها،ویژگیها،وزمان ماند که برای انسان،گیاه یا زندگی حیوانات خطرناک و برای اموال مضر باشند و یا به طور غیر قابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی و اموال گردد.” و در تعریف دیگری از آلودگی هوا چنین بیان شده است”از نفوذ یک یا چند ماده آلوده کننده از نوع گاز،مایع،جامد،تشعشات پرتو زا و غیر پرتو زا در هوای آزاد به تعداد و مدتی که کیفیت آن را به نحوی تغییر دهد که برای انسان و موجودات زنده دیگر،همچنین آثار و ابنیه ،مضر باشد.به عبارت دیگر مواد آلوده کننده موادی هستند که می توانند ترکیب طبیعی هوا را بر هم بزنند.” ماده دوم قانون نحوه جلوگیری ازآلودگی هوادرتعریف آلودگی هوا چنین بیان داشته است”

– پسماندهای پزشکی ویژه 

مقدمه :
امروزه یکی از معضلات زیست محیطی، پسماندهای بیمارستانی می باشند که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا از حساسیت خاصی برخوردارند. “پسماندهای پزشکی ویژه یا بیمارستانی” در قانون مدیریت پسماندها بدین گونه تعر ف شده اند : به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از    بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه، که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل بیماری زایی، قابلیت اشتعال و یا انفجار، سمیت، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه نیاز دارد پسماندهای پزشکی ویژه گفته می شود. سایر پسماندهای خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است.
گسترش شهرها و افزایش جمعیت آنها، سرعت روند ایجاد انواع موسسات و مراکز درمانی از جمله     بیمارستان های عمومی و تخصصی، مراکز بهداشتی و درمانی، کلینیک ها و پلی کلینیک ها، زایشگاه ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها، داروخانه ها، آزمایشگاه های تشخیص طبی و کنترل کیفی دارویی،رادیولوژی ها، واحدهای درمانی امدادی، مجتمع های پزشکی و مطب ها را به شدت افزایش داده است. همچنین افزایش تعداد ارباب رجوع و بیماران، استفاده از وسائل یکبار مصرف، توسعه علم پزشکی و دارویی، مصرف بالای سرانه دارو در کشور و اختراع، تولید و مصرف داروهای پیچیده تر باعث تنوع کمیت و کیفیت پسماندهای بیمارستانی شده اند و این در حالی است که تأثیرات بسیاری از این مواد بر بهداشت عمومی و محیط زیست هنوز ناشناخته اند. طبق مطالعات انجام شده، حدود ۶۳۰ نوع ماده شیمیایی و دارویی در بیمارستان ها مصرف می شوند که در حدود ۳۰۰ نوع آنها سمی و خطرناک می باشند.

ارزیابی شما از مهم ترین چالش های محیط زیست تهران چیست؟

در حوزه محیط زیست با چالش ها و آلودگی های جدی و بسیاری در سطح شهر تهران مواجه هستیم. آلودگی هوا، آلودگی آب و فاضلاب و آلاینده های صوتی از جمله این موارد هستند.
بحث آلودگی آب و فاضلاب مخصوصاً در مناطق حاشیه ای شهر معقوله مهمی است که با توجه به شیب تهران و افزایش سطح زیر آسفالت، بسیاری از فاضلاب ها به طرف جنوب شهر جریان پیدا می کنند و همین امر منجر به آلودگی خاک و در نتیجه آلودگی محصولات کشاورزی که در مناطق جنوبی تهران کشت می شوند، خواهد شد.
آلاینده های صوتی هم که بخشی مهم در آلودگی های شهری است از چنان اهمیتی برخوردار است که امروز، بحث خروج صنایع مزاحم از داخل شهر و انتقال به مناطق غیرمسکونی به عنوان یک ضرورت مهم مطرح است.
در مقوله سوم یعنی آلودگی هوا ، حمل و نقل سهم ویژه ای دارد و توجه به توسعه درست حمل و نقل عمومی می تواند بار آلودگی این حوزه را به طرز چشمگیری کاهش دهد