مقاله مهندسی مجدد چیست

10,000 تومان
تعداد صفحه : 50
حجم فایل : 40 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

مهندسی مجدد چیست

فهرست مطالب
مقدمه …………………….…………………………………………………………………..۱
مهندسی مجدد چیست ؟ …………………….…………………………………………۳
تفاوت مهندسی مجدد و بهبود تدریجی …………………………………………..۶
ساختار سازمانی و طراحی ساختار …………………..…………………………۱۶
عدم قطعیت ……………………………………………………………………………….۱۶
تخصص گرایی …………………….……………………………………………………۱۷
وابستگی ………………….……………………………………………………………….۱۷
متغیرهای طراحی سنتی …………………….………………………………………۲۰
ساختار ……………………………………………………………………………………۲۰
فرآیند های کاری ……………….…………………………………………………….۲۰
ارتباطات ………………..……………………………………………………………….۲۰
روابط میان سازمانی ………………….……………………………………………۲۳
سازمانهای تی شکل ……………….………………………………………………..۲۶
مراحل طرح ریزی سازمان تی شکل ……………..………………………….۳۰
اشارات ضمنی …………………………………………………………………………۴۱
نقش افراد در سازمانهای فناوری اطلاعات – محور ……………..……….۴۴
سازمانهای سنتی با عناصر الکترونیکی ………………………………………۴۴
ایجاد شکلهای جدید از سازمان ………………………..……………………….۴۵

مقدمه
گسترش سازمان ها ، پیچیده شدن فعالیتها ، ورود رقبای جدید به صحنه تجارت ، گسترش فعالیت سازمان ها از نظر جغرافیایی ، کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی در فعالیت های کسب و کار، شکر گیری اقتصاد جهان و جهانی شدن روندی بود که در طی چند دهه به مرور برسازمانهاحاکمیت یافت و سازمان ها نیز بالاجبار به طراحی ساز و کارهایی پرداختند که بتوانند خود را همگام با تغییرات سازماندهی و ادامه حیات دهند .

تفاوت مهندسی مجدد و بهبود تدریجی

همان گونه که کر شد مهندسی مجدد بر تغییر بنیادی ، ریشه ای و بلند مدت تأکید  دارد و هدف آن دست یابی به نتایج عمده در کسب و کار است . ولی نگرش در تغییرات تدریجی ، تغییر گام به گام را درد دستور کارخود دارد و به تغییرات و اهداف کوتاه مدت تأکید می شود .سرعت تغییرات و حجم آن در دهه ۹۰ نشان داد که تغییرات تدریجی نمی تواند پاسخ گویی شرایط باشد و سازمان ها جهت حفظ بقاء و دست یابی به برتری های رقابتی نیاز به تغییرات بنیادی و بازنگری کلی در فرآیند های کسب وکار خود دارند . دو نگرش رامیتوان به صورت زیر مقایسه کرد :

مهندسی مجدد از جمله فنونی است که با انطباق اثر بخش سازمان ها ، سیستم ها و روش ها با شرایط نوین به مدیران کمک های چشمگیری ارائه می کند . تفکر مهندسی مجدد به عنوان رویکرد نوین در خدمت مدیران سازمان ها و مؤسسات مختلف تولید ، خدماتی و اداری قرار گرفته است تا بتوانند با نوین سازی و طراحی مجدد ساختارها ، کار و فعالیت خود را به طور مؤثری در راستای اهداف تعیین شده به انجام رساند . به بیان دیگری مهندسی مجدد به مفهوم ارائه طرح نوین در عرصه کار برای ایجاد خلاقیت و نوآوری در ذهنیت کارکنان ، دگرگونی ساختارها و سامزاندهی نیروها و واحدهای سازمانی در راستای کاربردکارا و مؤثر منابع و امکانات نقش اساسی را ایفا نموده است .

سازمان تی شکل چیست ؟

سازمان هایی که ساختار فناوری محور را انتخاب کنند از انعطاف پذیری بالایی جهت انتخاب متغیرهای سازمان دهی بر خوردار خواهند بود .
یکی از اثرا ت فناوری تغییرشکل ساختار از بلند به مسطح است که در آن حداقل سطوح مدیریتی وجود دارد .
حیطه کنترل در نگرش های کلاسیک طراحی ساختار از مفاهیم اساسی است . یک مدیر چه تعداد افراد را میتواند نظارت وسرپرستی کند ؟ پاسخ این سوال معمولاً به شرایط رجوع داده می شود . بررسی ها تعدا هفت یا هشت را برای  حیطه کنترل مناسب می داند .

ایجاد شکل های جدید از سازمان

فناوری ایجاد شکل های جدید از سازمان را میسر می سازد . این امر از طریق تغییر در متغیرهای سازمان انجام یم پذیرد . تغییر در متغیرهای مربوط به سازمان مانند حیطه نظارت می تواند شکل های بلند یا مسطح سازمان را به وجود آورد . مثلاً سازمان هایی که حیطه نظارت ۷زیر دست را برای هر مدیر انتخاب می کنند . نسبت به سازمانی که ۲۰ نفر را تحت نظارت یک مدیر قرار می دهد از سلسله مراتب بیشتری استفاده می کند و لذا دارای ساختار بلند است .
متغیرهای سازمانی متأثر از فناوری اطلاعات در جدول ۶-۵ نشان داده شده است . بعنوان مثال در رابطه مکانیزم ارتباطی از توانایی های فناوری اطلاعات مانند پست الکترونیک و گروه افزارها می توان به جای کمیته های سنتی و یا گروههای رابط استفاده کرد . در سازمان های مجازی شکل کامل از متغیرهای فناوری اطلاعات را می توانیم مشاهده کنیم که شیوه های سنتی سازمان ها را دچار دگرگونی و تحول کرده است .
سازمان های تی شکل ژنریک سازمان های فناوری محور هستند . متغیرهای فناوری اطلاعات می تواند به شکل های مختلف مورد استفاده قرارگیرند و لذا اشکال مختلفی از سازمان ها را به وجود آورند . جدول ۷-۵ مدل های ساختاری از انواع سازمان را نشان می دهد .