مقاله لوله کشی پایپینگ

70,000 تومان
تعداد صفحه : 35
حجم فایل : 500 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

لوله کشی پایپینگ

همراه با عکسای واقعی در رابطه با پروژه و شکل های فراوان که از نمایش آنها در اینجا معذوریم

 

اصول لوله کشی:

اصطلاح «Piping» عموماً در مسائل مربوط به انتقال سیال از طریق لوله , اتصالات مربوطه و شیرآلات بکاربرده می شود . باتوجه به اینکه لوله جزء اصلی لوله کشی را تشکیل می دهد ابتدا به شرح آن می پردازیم :

لوله ها :

محصولاتی که بصورت تیوپ عرضه می شوند , عموماً « لوله » یا « تیوپ» نامیده می شوند.تیوپ ها که کاربرد آن درمبدل ها ،بویلرها ،قطعات ابزار دقیق و ماشین آلات است، توسط قطر خارجی و ضخامت جداره بر حسب یک هزارم اینچ یا «BWG» مشخص می گردند. در حالیکه لوله ها توسط «قطر نامی لوله»وضخامت برحسب «Schedule Number» شناسائی می شوند.البته در استانداردهای مختلف تقسیم بندیهای متــعددی در این زمینه صورت گرفته است, بدین دلیل در ابتدا به تشریح استانداردها می پردازیم :

استانداردهایPiping  :

استانداردها و کدها برای سرویس های مختلف توسط موسسات استاندارد بین المللی تهیه و توزیع میگردد.این استانداردها شامل نحوه ساخت لوله،نحوه استفاده،طراحی،انشعاب،اتصال ،نحوه نصب و نحوه تست خطوط لوله می باشند.در تهیه این استانداردها مهمترین مطلبی که مورد نظر بوده «ایمنی» در هنگام استفاده و کارکرد است .

جنس لوله ها:
جنس لوله ها با توجه به نوع سرویس و شرایط کارکرد تعیین می شود. و به همین دلیل لوله در جنس های مختلف تولید و عرضه می شود. پس ابتدا به بررسی انواع فولادها می پردازیم :

اتصال SOCKET WELD :
در این نوع اتصال یکی از لوله ها در داخل اتصالات دیگر قرار گرفته و دور تا دور آن با فلز جوش پر می شود. در این نوع اتصال انتهای لوله ها صاف ساخته می شود.در زیر شکلی از این نوع اتصال آمده است :

سه راهی ها (Tees):
برای انشـــــعاب گیری از خطوط اصلی از سه راهی ها استفاده می شود. انشعاب گرفته شده می تواند هم دارای زاویه ۹۰ درجه باشد و هم می تواند بصورت ۴۵ درجه از آن جــــدا شود. همچنین انشعاب گرفته شده می تواند با قطری برابر قطر خط اصلی باشد و یا با قطری کمتری از قطر خط اصلی. درصورتی که انشعاب گرفته شده ۹۰ درجه باشد آنرا Straight Tee یا «سه راهی مستقیم» می نامند .اگر قطر انشعاب گرفته شده کمتر از قــــطر خط اصلی باشد آنرا « سه راهی کاهنده» یا Reducing Tee می نامند.نوع دیگری از سه راهی که کـــــاربرد خاص دارد Bullhead می باشد که در آن قطر فــــــرعی از قطر اصلی بزرگتر است و به ندرت مــــــــورد استفاده قرار می گیرد.در سه راهی های کاهنده قطر انشعاب نمی تواند کمتر از نصف قطر لوله اصلی باشد.

محرکِ ولو (actuator) :
باز و بسته کردن ولوها اکثراً دستی انجام می گیرد. در هنگامی که نیروی زیادی برای باز و بسته کردن ولو مورد نیاز باشد – مانند شیر های سایز ۶” به بالا، کلاس ۹۰۰ , ۱۵۰۰ پوند- از سیستم چرخ دنده و گیربکس استفاده می شود . سیستم زنجیر نیز موقعی استفاده می گردد که دسترسی به hand wheel سخت است .  ولی در برخی موارد، مثل زمانیکه نیاز به بازو بسته کردن شیر با سرعت بالا مورد نیاز باشد و اپراتور نتواند با این سرعت عمل کند  و یا فضای کافی یا دسترسی به شیر امکان نداشته باشد و مواقعی که شیر باید در محل کنترل شود ، این کار با یک نیروی خارجی صورت می پذیرد که به آن محرک یا actuator گفته می شود. سه نوع actuator برای ولوها وجود دارد ؛ تمام گَرد یا Multiturn که برای gate valve ، globe valve و ولو های دیافراگمی استفاده می شود. نوع دوم actuator   رُبع گرد است که برای ball valve , plug valve , butterfly valve   مورد استفاده قرار می گیرد. نوع سوم نیز actuator  خطی است که در gate valve , diaphragm ,globe valve  مورد استفاده قرار می گیرد.نیروی محرک actuator می تواند موتور (MOV : Motor Operated Valve، فشار هوا (پنوماتیکی ) یا هیدرولیکی باشد.

شیرهای سماوری Plug Valves  :
شیرهای سماوری با یک چرخش ۹۰ درجه ای ، از حالت کاملاً بسته به حالت کاملاً باز  و برعکس تبدیل می گردند .  این شیرها برای کنترل جریان بصورت دستی استفاده می شوند . شکل زیر ساختمان عمومی این نوع شیرها را نشان می دهد :