مقاله تاثیر نفت عراق بر اقتصاد جهان پس از سرنگونی رژیم صدام

20,000 تومان
تعداد صفحه : 40
حجم فایل : 100 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

تاثیر نفت عراق بر اقتصاد جهان پس از سرنگونی رژیم صدام

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

فهرست مطالب
عنوان ………………………………… صفحه
فصل اول (کلیات)
طرح مسئله……………………………… ۱
اهداف تحقیق …………………………… ۳
اهمیت تحقیق……………………………. ۳
سوال اصلی……………………………… ۴
سوال فرعی……………………………… ۴
فرضیه تحقیق……………………………. ۴
متغیرها و  مفاهیم عملیاتی ………………. ۴
روش تحقیق……………………………… ۴
مشکلات و موانع تحقیق…………………….. ۵
سازماندهی تحقیق………………………… ۵

فصل دوم:‌ نفت عراق و مسئله جنگ
الف:‌ ریشه‌های جنگ دوم خلیج فارس و مسئله نفت… ۶
ب: اثرات جنگ دوم خلیج فارس بر افزایش قیمت نفت ۹

فصل سوم: نفت و اقتصاد جهانی
الف: علت افزایش عوائد نفتی اوپک از سال ۲۰۰۳ به بعد   ۱۴
ب: تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای صادر کننده نفت    ۱۶
ج: تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت    ۱۷
نتیجه گیری ……………………………. ۱۹
منابع و ماخذ…………………………… ۲۹

فصل اول (کلیات)

طرح مساله:

حمله امریکابه عراق با وجود هزینه‌های کلان سیاسی و اقتصادی‌اش برای این کشور، از دیدگاه اقتصادی گسترش و تعمیق و تحمیل رژیم سرمایه داری است، که قلب تپنده آن را نفت تشکیل می‌دهد. این جنگ به خاطر تصاحب منابع نفتی عراق نبود، ولی نفت همواره ماده‌ای استراتژیک برای اقتصاد نظام سرمایه‌داری محسوب می‌شود. از لحظ موقعیت ژئوپلتیک عراق در بطن منطقه نفت خیر خاورمیانه قرار دارد. به دلیل سیاستهای غلط حزب بعث در اقتصاد عراق، در حال حاضر بیش از ۹۵% درآمدهای این کشور را در آمدهای حاصل از فروش نفت تشکیل می‌دهد. (یعنی اقتصاد کاملا تک محصولی) ذخایر  اثبات شده نفت این کشور ۱۱۵ میلیارد بشکه است که بعد از  عربستان دومین کشور نفت خیز جهان است و هنوز ذخایر اثبات نشده فراوانی نیز وجود دارد. اما تولید روزانه نفت در عراق به روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه محدود مانده است. به دلیل آنکه در اثر جنگ صنعت نفت عراق به شدت صدمه دید و بعد از جنگ نیز تاسیسات و خطوط لوله‌های نفت در عراق به ویژه خط لوله شمال که نفت را از کرکوک به بندر جیحان در ترکیه انتقال می‌دهد،‌ به وسیله انفجارات بمب بی‌مصرف ماند. در رابطه با میزان استخراج نفت عراق با روزانه ۱/۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که  حدود۳/۱میلیون بشکه آن صادر می‌شود.

اهمیت تحقیق:

اهمیت این پژوهش در آن است که نشان می‌دهد افزایش بهای قیمت نفت و سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد کشورهای صادر کننده نفت(به ویژه خلیج فارس وایران) آیا قادر خواهد بود موجبات توسعه این کشورها را فراهم آورد؟ یا برعکس همانند گذشته (مثلا زمان رژیم شاه) باعث وابستگی هر چه بیشتر این کشورها به غرب و برگشت سرمابه  سمت کشورهای صنعتی خواهد شد. یا اینکه به دلایل مختلف این پطرودلارها حیف ومیل خواهدشد.

فرضیه تحقیق:

یکی از دلایل افزایش تقاضای جهانی نفت، کاهش صادرات محصولات نفتی عراق بعد از سرنگونی صدام می‌باشد.
متغیرها و مفاهیم عملیاتی:
کاهش دلایل افزایش تقاضای جهانی نفت چیست؟
دلایل صادرات محصولات نفتی عراق چیست؟

روش تحقیق:

روش این پژوهش مبتنی بر جستجو در سایتهای اینترنتی بوده است. کلیه منابع فارسی به جز منابع انگلیسی از اینترنت اقتباس شده است.

نتیجه‌ گیری:
رشد شتابان قیمت نفت که معمول افزایش تقاضای جهانی برای این ماده است، سبب شد ضمن تلاش برای کاهش وابستگی به نفت وتلاش برای صرفه‌جویی و یافتن انرژی جانشین صادر کننده نفت به منظور افزایش تولید از یک سو و تسریع در راه اندازی ظرفیتهای بالقوه منابع هیدروکربنی از سوی دیگر بپردازند. تشویق کشورهای صادر کننده نفت و به ویژه ریاض به افزایش تولید در خلال تلاشهای جرج بوش وتلاش برای استقرار امنیت و ثبات در عراق از طریق تقویت دولت این کشور و تلاش برای بهره برداری از ظرفیتهای فراوان عراق در تولید نفت را باید  در این جهت ارزیابی کرد. بدیهی است بودجه لازم برای تامین نیازهای مالی طرحهای بازسازی عراق دوباره در قالب قراردادهای بازسازی در اختیار غرب و آمریکا قرار می‌گیرد. طبق گفته وزیر نفت سابق عراق میزان درآمدهای نفتی زمان سقوط رژیم صدام به ۴/۱۳ میلیارد دلار رسید. که میانگین تولید نفت در روز ۵/۲ میلیون بشکه بود.