مقاله اعتیاد و علل آن

40,000 تومان
تعداد صفحه : 15
حجم فایل : 50 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

اعتیاد و علل آن

تعریف اعتیاد:

واژه اعتیاد، که در لغت به معنای عادت کردن یا خوی کردن به چیزی آمده، تعاریف زیادی از سوی دانشمندان یا سازمان ها در مورد آن ذکر شده است. یکی از کامل ترین آن ها تعریفی است که کارشناسان تشخیص داروهای اعتیادآور سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۰ بر آن توافق کرده اند و آن عبارت است از: مسمومیت حاد یا مزمنی که به حال شخص یا اجتماع زیان بخش بوده، از طریق استعمال داروی طبیعی یا صنعتی ایجاد می شود و دارای ویژگی های ذیل است:

  1. وجود یک تمایل و نیاز شدید به ادامه استعمال دارو و به دست آوردن آن از هر طریقی که ممکن باشد
  2. وجود یک علاقه شدید به ازدیاد مداوم میزان مصرف دارو
  3. وجود وابستگی روانی و جسمانی به آثار دارو، به طوری که در اثر عدم دست رسی به آن، علایم وابستگی روانی و جسمانی در فرد معتاد هویدا می شود

براساس این تعریف، معتاد به کسی گفته می شود که در اثر استعمال مداوم دارو، بدنش مقاومت پیدا کرده و در نتیجه، اگر مصرف کننده بخواهد همان اثرات قبلی مصرف دارو را داشته باشد، باید مقدار بیش تری از آن ماده را مصرف کند و در صورت محرومیت از آن، اختلالات روانی و فیزیکی در او ایجاد می شود. (فخرایی،۱۳۷۸، ص۲۰۰)

تاریخچه:

جهان امروز با مشکل اعتیاد دست به گریبان است. شمار معتادین در بیشتر کشورهای پیشرفته غرب به میلیون ها نفر بالغ می گردد. اعتیاد خانواده ها را فرو می پاشد و شخصیت و زندگی قربانیان خود را به اشکال بسیار گوناگون نابود و متلاشی می کند. نسل کنونی بیش از هر نسل دیگر در تاریخ بشریت، زندگی خود را زهرآگین و مسموم نموده است. به نظر دکتر ویلیام پولین مدیر انستیتوی پیش گیری از سوء مصرف مواد مخدر در ایالات متحده امریکا بیشتر از یک چهارم مرگ ها در کشور امریکا زودرس و ناشی از اعتیاد به یکی از مواد مخدّر می باشد، به گونه ای که هر سال سیگار و الکل به تنهائی جان یک میلیون امریکائی را می گیرد.

. در پایان قرن نوزده شماره افرادی که توتون را از راه جویدن و کشیدن استفاده می کردند در دو کشور آمریکا و انگلستان تقریباً برابر بود. اما با تولید نخستین سیگارهایی که به وسیله ماشین پیچیده شده بود، عادت مصرف توتون در سراسر جهان دگرگون شد. در پایان جنگ جهانی اول به سال ۱۹۱۸ ( که در طی آن ارتش انگلستان در بین سربازان خود سیگار پخش می کردند، با این کار احتمالاً میزان صدماتی که به سربازان خود وارد آورد از خسارات ی که جنگ به سربازان آلمانی وارد نمود کمتر نبود). به بیان کلمن، دکتر مایکل راسل از واحد پژوهش های اعتیاد در انستیتوی روانپزشکی لندن تشخیص داده است که دودی که با استفاده از سیگار به بیرون داده می شود امکان دارد سالیانه تا ۱۰۰۰ نفر را بکشد. کلمن می گوید: در ایالات متحده بالاترین مقام پزشکی بیان داشت که توتون سالیانه سبب مرگ ۳۴۰ هزار نفر می باشد و هزینه های سنگینی که در چارچوب مراقبت های پزشکی و ضایعات تولیدی بر جامعه ی امریکا تحمیل می نماید، در سال ۱۹۸۲ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در سال برآورد گردیده است