رابطه خودکارآمدی و کمالگرایی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی

190,000 تومان
تعداد صفحه : 110
حجم فایل : 300 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

رابطه خودکارآمدی و کمالگرایی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی
تهیه شده توسط تیم گرین

فهرست مطالب

سپاسگذاری ………………………………………………………………………………………………………………….. ب
تقدیم ………………………………………………………………………………………………………………………………… ت
فهرست مطالب………………………………………………………………………………………………………………. ث
چکیده فارسی………………………………………………………………………………………………………………… د

فصل اول : مقدمه و بیان مساله
۱-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۲
بیان مساله…………………………………………………………………………………………….. ۳
۱-۳
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………… ۵
۱-۴
اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………. ۶
۱-۵
فرضیه ها………………………………………………………………………………………….. ۶
۱-۶
متغیر های تحقیق……………………………………………………………………………….. ۷

فصل دوم : ادبیات پژوهش

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
۲-۱
سازگاری……………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۲-۱-۱
سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………………………………… ۱۱
۲-۱-۲
تعاریف سازگاری اجتماعی …………………………………………………………… ۱۲
۲-۱-۳
اجتماعی شدن  …………………………………………………………………………………….. ۱۴
۲-۱-۴
شخصیت سازگار و ناسازگار……………………………………………………………………….. ۱۵
۲-۱-۵
نظریه های سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………. ۱۵
۲-۱-۶
عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی………………………………………………………………… ۱۹
۲-۲
کمال گرایی……………………………………………………………………………………………… ۲۱
۲-۲-۱
ابعاد کمال گرایی………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۲-۳
ویژگیهای افراد کمال گرا…………………………………………………………………. ۲۴
۲-۲-۴
رابطه ابعاد کمال گرایی با ویژگیهای شخصیتی………………………………………… ۲۵
۲-۲-۵
کمال گرایی بهنجار و نوروتیک……………………………………………………………………… ۲۶
۲-۲-۶
رابطه هدف گرایی با کمال گرایی……………………………………………….. ۲۶
۲-۳
خودکارآمدی…………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۳-۱
مفهوم خود کارآمدی ………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۳-۲
تاریخچه خود کارآمدی ……………………………………………………………… ۳۰
۲-۳-۳
دیدگاه بندورا در مورد خودکا رآمدی…………………………………………………………… ۳۲
۲-۳-۴
انواع خود کارآمدی ………………………………………………………………………………….. ۳۵
۲-۳-۵
ابعاد خود کارآمدی ادراک شده ……………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۶
عوامل اصلی ایجاد خود کارآمدی………………………………………………………………………… ۳۷
۲-۳-۷
مراحل رشد خود کارآمدی………………………………………………………………………….. ۳۸
۲-۳-۸
خودکارآمدی و تفاوتهای سنی و جنسیتی…………………………………………………. ۳۹
۲-۳-۹
تاثیر باورهای خودکارآمدی  ……………………………………………………………………… ۴۰
۲-۴
پیشینه تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………………… ۴۳
۲-۵
پیشینه تحقیقات خارج از کشور……………………………………………………………………… ۴۸

فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه…………………………………………………………. ۵۵
۱-۳
روش  پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۵۵
۳-۲
جامعه آماری،نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………… ۵۵
۳-۳
ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………. ۵۶
۳-۴
تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………….. ۶۱

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………… ۶۳
۴-۲
یافته های استنباطی……………………………………………………………………. ۶۴

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

 

۵-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۷۰
۵-۲
بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………….. ۷۰
۵-۳
محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………… ۷۷
۵-۴
پیشنهادات………………………………………………………………………………… ۷۷
منابع فارسی………………………………………………………………………………………….. ۷۹
منابع لاتین……………………………………………………………………………………….. ۸۴
ضمایم
پیوست شماره ۱٫ پرسشنامه سازگاری دانش آموزان…………………………………………………………… ۹۱
پیوست شماره ۲٫ مقیاس خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی…………………………………………………. ۹۶
پیوست شماره ۳٫ پرسشنامه کمالگرایی………………………………………………………. ۹۸
پیوست شماره ۴٫ خروجی آماری……………………………………………………………………… ۱۰۱
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………….. ۱۱۰

فهرست جداول
جدول ۴-۱  ماتریس همبستگی بین متغیرها   …………………………………………………..۶۴
جدول ۴-۲ آزمون تجزیه وتحلیل واریانس برای معنی داری مدل…………………………………… ۶۴
جدول ۴ -۳ خلاصه نتایج رگرسیون سلسله مراتبی……………………………………………………. ۶۵
جدول ۴  -۴ همبستگی بین خودکارآمدی اجتماعی و   سازگاری اجتماعی………………………………….. ۶۶
جدول ۴-۵ همبستگی بین کمال گرایی مثبت و   سازگاری اجتماعی……………………………………….. ..۶۷
جدول ۴-۶ : همبستگی بین کمال گرایی منفی و   سازگاری اجتماعی…………………………………. ..۶۸

 

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی اجتماعی و کمال گرایی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام گردید. روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بوده است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی شهر لاهیجان که در سال تحصیلی ۹۱- ۹۲   در دبیرستانهای دولتی این شهر مشغول به تحصیل بوده( ۳۹۴ N= ) . روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای بوده است که ۱۷۰ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت است  از: پرسشنامه ی سازگاری دانش آموزان (سینها و سینگ، ۱۹۹۳) ، مقیاس کما لگرایی مثبت و منفی (تریشورت و همکاران، ۱۹۹۵)  و  مقیاس خودکار آمدی برای موقعیت های اجتماعی(گادیانو و هربرت ، ۲۰۰۳ ). داده های آماری به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی بین خودکارآمدی اجتماعی و کمال گرایی با سازگاری اجتماعی ازنظر آماری معنی دار است (۰۱/۰>p).  کمال گرایی مثبت با (۰۰۱/>p، ۳۶/۴ =t  ،  ۳۵۸/۰ =B)،  و خودکارامدی اجتماعی با (۰۰۱/>p ،۵۸/ ۳=t ،۴۸۳/۰ =B)،  نقش معنی داری در پیش بینی سازگاری اجتماعی دارند .در میان این دو متغیر، کمال گرایی مثبت با (۳۰۷/۰=Beta) بیشترین سهم را در پیش بینی سازگاری اجتماعی دارد.۱-۱مقدمه
کمال گر ایی به عنوان یک سازه چند بعدی در نظر گرفته می شود . که این ابعاد می توانند از نظر همبستگی و نتا یج تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند(فلت و هویت،۲۰۰۹). بر اساس تقسیم بندی بهنجارنوروتیک، د و نوع کمال گرایی مثبت و منفی  وجود دارد . کمال گرایی مثبت یا انطباقی استانداردهای شخصی سطح بالا اما قابل دسترس، گرایش به نظم و سازماندهی در امور، احساس رضایت مندی از عملکرد خود، جستجو برای تعالی در امور و انگیزش برای رسیدن به پاداش های مثبت، مشخص می شود. کمال گرایی منفی یا غیر انطباقی با استانداردهای سطح بالا و غیر واقع بینانه، نگرانی مفرط درباره اشتباهات و نقایص شناختی، ادراک فشار زیاد از محیط برای کامل بودن، ادراک فاصله زیاد بین عملکرد شخصی و استانداردها و شک و تردید اجبارگونه در امور و پرهیز از عواقب کارکردهای شخصی تعریف می شود(خرمایی و همکاران ، ۱۳۹۰). کمال گرایی ازجمله عوامل موثر در سازگاری افراد است.
خودکارآمدی نیز یکی از مهمترین مؤلفه های کسب موفقیت و سازش یافتگی است و در حیطه روانشناسی مثبت جای می گیرد. سازه ی خودکارآمدی باور به اینکه من می توانم به اعتقادات فرد مبنی بر توانایی انجام تکالیف در شرایط خاص اشاره دارد. علاوه بر این، نوع دیگر خودکارآمدی، به باور کلی فرد در مورد توانمندی و قابلیت های خود اشاره دارد . نظریه ی خودکارآمدی بر  این فرض مبتنی است که باور افراد در مورد توانایی ها و استعدادهایشان اثرات مطلوبی بر اعمال آنها دارد و مهم ترین عامل تعیین کننده رفتار است . پژوهشهای متعدد نشان داده اند، خانواده و محیط پرورشی بر هوش هیجانی و ارتقای باور خود کارآمدی تاثیر دارند(رستمی و همکاران،۱۳۸۹).
سازگاری اجتماعی شامل سازگاری فرد با محیط اجتماعی خود است که این سازگاری ممکن است با تغییر دادن خود و یا محیط به دست آید . سازگاری هیجانی سلامت روانی خوب، رضایت از زندگی شخصی و هماهنگی میان احساسات، فعالیت ها و افکار  است. به عبارت دیگر ، سازگاری هیجانی یعنی مکانیزم هایی که توسط آن ها، فرد ثبات عاطفی پیدا میکند. توانمندی ها و شایستگی های اجتماعی و هیجانی از عوامل تعیین کننده تأثیر گذار بر سازگاری تحصیلی محسوب می شوند (موسوی و همکاران،۱۳۸۸)

رابطه ابعاد کمال گرایی با ویژگیهای شخصیتی

یافته های پژوهشی در زمینه بررسی ابعاد سه گانه کمال گرایی، همبستگی این سازه را با ویژگی های شخصیتی، رفتاری و مشکلات روانشناختی تأیید کرده اند. کمال گرایی خود مدار با مشخصه های خودشیفتگی، خودسرزنشگری، خودانتقادگری، احساس گناه، سهل انگاری و تعلّل در انجام دادن کارها، افسردگی و نوروزگرایی در ارتباط است. کمال گرایی دیگرمدار با مشخصه های منفی، از جمله دیگر سرزنشگری، اقتدارگرایی و سلطه جویی، ویژگیهای شخصیت نمایشی، خودشیفته و ضداجتماعی همبستگی دارد. کمال گرایی جامعه مدار با نیاز به تأیید دیگران، ترس از ارزشیابی منفی، منبع کنترل بیرونی، بیش تعمیم دهی، شکست،  افسردگی و اضطراب مرتبط است (بشارت ، ۱۳۸۳).
با این حال، کمال گرایی خود مدار جنبه ای از کمال گرایی است که می تواند پیامدهای سازگارانه و مثبت تری به همراه داشته باشد. این نوع کمال گرایی زمانی که افراد بر موقعیت ها کنترل داشته باشند و توانایی دست یافتن به اهداف را دارند و در گذشته نیز کمتر شکست را تجربه کرده اند می تواند برای فرد سازگارانه باشد. کمال گرایی خود مدار با استراتژیهای یادگیری و انگیزش رابطه مثبت دارد؛ و همچنین عملکرد در مدرسه و نمر ه های تحصیلی را پیش بینی می کند؛ در ضمن با مشخصه های مثبت تلاش و رقابت برای پیشرفت، عزت نفس و خود شکوفایی مرتبط می شود(هاشمی و لطیفیان ، ۱۳۸۸).
به اعتقاد رایس و دیلوو (۲۰۰۲) کمال گرایی منفی پیش بینی کننده پیامدهای روان شناختی مشکل زا نظیر افسردگی و اضطراب ، فقدان عزت نفس و شرم درونی می باشد. ودرمقابل کمال گرایی مثبت، همبستگی معنی داری با معیارهای شخصی بالا، عملکرد مطلوب و سازگاری مثبت دارد.آکوردینو  و همکاران (۲۰۰۸) در پژوهش خود به بررسی رابطه کمال گرایی با سلامت روانی دانش آموزان پرداخته و نتایج تجزیه و تحلیل چند متغیری بیانگر رابطه معنی دار بین کمالگرایی نوروتیک و افسردگی بوده است.