تحقیقی پیرامون هنرهای سنتی ایران

30,000 تومان
تعداد صفحه : 53
حجم فایل : 2 MB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

تحقیقی پیرامون هنرهای سنتی ایران

 

فهرست مطالب

۱- قلمدان در زمانهای گذشته………………. ۱
۲- مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن………….. ۵
۳- قلمدان خام در دست نقاش……………….. ۷
۴- بوم سازی قلمدان……………………… ۹
۵-جعبه قلمدان………………………….. ۱۳
۶- محتویات قلمدان- اندازه قلمدان…………. ۱۳
۷- اقسام قلمدان………………………… ۱۵
۸- فهرست منابع و مأخذ…………………… ۳۴قلمدان در زمانهای گذشته:
قلمدان از سه قرن پیش که وسایل تحریر به صورت امروزی وجود نداشت، بهترین وسیله فراگیری خواندن و نوشتن و مهمترین عامل تشویق مردم در آموختن خطاطی و خوشنویسی بود. هنرمندان سعی داشتند قلمدانها را طی سه قرن اخیر زیباتر و نفیس تر ساخته و به صاحبان ذوق و هنر و طالبان علم و ادب عرضه دارند.

مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن:

قلمدان خام یعنی ساده و بی‌نقش از جنس مقوا ساخته می‌شده و قالبی چوبی به شکل خود داشته و به دو شیوه فراهم می‌شده است یا از خمیره مقوا یا از کاغذ.

بوم سه طلای سبز و قرمز:

به منظور ساختن این بوم لعابی را که آمیزه‌ای از سریشم، کتیرا، شیره انگور و صمغ است روی مقوای خام قلمدان می‌مالیده‌ به آن روغن کمان می‌زده‌اند. سپس آنرا در آفتاب نهاده، یک ورق طلا (کاغذ طلایی) به سطح آن می‌چسبانیده‌اند آنگاه رنگ قرمز یا قرمز دانه یا سبز زنگاری را با روغن کمان بهم آمیخته روی آن ورق طلا می‌زده‌اند و به این ترتیب بوم ته طلایی سبز یا قرمز برای نقش بندی مهیا می‌شده است.

قلمدان ساده با بوم مرغش یا زرک:

این نوع قلمدان همان قلمدان ساده است که بوم آن با مرغش یا زرک ساخته شده است و امتیاز قلمدان ساده، درخشندگی و تلألوی آن است که مرهون مرغش و زرک می‌باشد و به این جهت از قلمدان ساده گرانتر است.

قلمدان تذهیب با گل و بته:
گاهی بر روی یک قلمدان، دو استاد کار می‌کرده‌اند یکی مذهب و دیگری گل و بته‌ساز. در این نوع قلمدان یک یا سه قاب با خطوط زرین  مشخص می‌گردیده است آنگاه استاد مذهب تمام بدنه قلمدان را تذهیب می‌کرده و پس از اتمام آن استاد گل و بته ساز در داخل قابهای مذکور طرح گل و بته یا گل و مرغ یا گل و فندق را می‌ساخته است.

هنر گل و بته‌ سازی:
هنر گل و بته‌سازی که شامل گل و مرغ و گل و فندق‌سازی نیز می‌شود یکی از رشته‌های نقاشی‌ آبرنگ در مکتب «ایرانی‌سازی» می‌باشد که از دوران صفوی آغاز شده و تا این زمان مراحل مختلفی را پیموده و در سبکهای دلپذیر و گوناگون چهره‌گشایی و جلب توجه نموده است.

قلمدان بزم و رزم:
برخی از استادان چیره دست در نقاشی قلمدان برای تفنن و اثبات هنرمندی خود در پدید آوردن صحنه های متضاد منظره هایی را از جنگ ترسیم کرده و در کنار آنها مجالس عیش و سرور و بزم و عشرت می آراسته اند. در این گونه قلمدان نقاش سعی داشته خشونت و هیجان جنگ را برای بیننده با لطافت و زیبایی مناظر عاشقانه تعدیل کند و حالات تصاویر را در هر دو صحنه بگونه ای که در خور است تجسم بخشد.