بررسی تاثیر عوامل انسانی بر مدیریت بحران در سازمان

70,000 تومان
تعداد صفحه : 60
حجم فایل : 150 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

بررسی تاثیر عوامل انسانی بر مدیریت بحران در سازمان

تهیه شده توسط تیم گرین

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه
۱-۲- ضرورت تحقیق
۱-۳- فرضیه ها
۱-۴- سوالات تحقیق
۱-۵- چارچوب نظری
۱-۶- محدودیت تحقیق
۱-۷- قلمرو تحقیق(مکانی ، زمانی ، موضوعی )

فصل دوم : ادبیات و تاریخچه تحقیق

۲-۱- مقدمه
۲-۲- تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل انسانی و مولفه های آن
۲-۲-۱- تحقیقی با عنوان : “بررسی عوامل انسانی مؤثر در بکارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی تهران”
۲-۲-۲- پژوهشی تحت عنوان : “بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خود پنداره دانش آموزان  ”
۲-۲-۳) مقاله ای با عنوان : ” مدیریت منابع انسانی در سازمانهای تحقیق و توسعه ”
۲-۲-۴) مقاله ای با عنوان :” ارتقای دانش سازمانی (تحلیل بر بازاندیشی فراتئوریک در تئوری های سازمان و مدیریت) ”
۲-۲-۵) پژوهشی با عنوان : ” بررسی تأثیر دوره های کوتاه مدت آموزشی بر کارآئی کارکنان از دیدگاه مدیران”
۲-۲-۶)مقاله دیگری نیز در زمینه آموزش کارکنان با عنوان : ”  نقش و تاثیر آموزش برای ارتقا سلامت اداری ”
۲-۲-۷) در مورد مقوله تجربه مدیریتی و تجربه بنا بر جستجو های صورت گرفته پژوهش هایی صورت نگرفته بود
۲-۳) تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت بحران در سازمان
۲-۳-۱) تحقیقی تحت عنوان : “کاربرد مدیریت بحران در کاهش ضایعات ناشی از زلزله ”
۲-۳-۲) تحقیقی تحت عنوان : ” بررسی مدیریت بحران در رابطه با مهار چاههای نفت و گاز ”
۲-۳-۳) در تحقیقی دیگر تحت عنوان : ” طراحی سیستم بسیج امکانات ملی برای مواجهه مناسب با بحران های طبیعی و اجتماعی”
۲-۳-۴) تحقیقی با عنوان : ” تعیین سیاست بهینه تخصیص منابع در شرایط بحران”
۲-۴) تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر عوامل سازمانی بر  مدیریت بحران در سازمان
۲-۵)تعریف موضوع

فصل سوم : چارچوب نظری تحقیق

۳-۱- مقدمه
۳-۲- تعریف بحران
۳-۳- مدیریت بحران
۳-۴- بحران در سازمان
۳-۵- مدل چهار لایه برای تدبیر بحران‌ها
۳-۵-۱- انسان:
۳-۵-۲- فرهنگ جامعه:
۳-۵-۳- ساختار ارتباطی:
۳-۵-۴- استراتژی و خط‌مشی‌ها:
۳-۶- بحران در سازمان
۳-۷- تأثیر بحران بر مدیران
۳-۸- انواع بحران
۳-۸-۱- بحران‌های طبیعی:
۳-۸-۲- بحران‌های غیر طبیعی:
۳-۸-۲-۱- بحران‌های مالی :
۳-۸-۲-۲- بحران‌های اطلاعاتی امنیتی:
۳-۸-۲-۳- بحران‌هایی انسانی:
۳-۸-۲-۴- سایر موارد:
۳-۹- چرخه مدیریت بحران
۳-۹-۱- پیشگیری:
۳-۹-۲- آمادگی:
۳-۹-۳- مقابله:
۳-۹-۴- بازسازی:
۳-۱۰- اثرات عمومی بحران
۳-۱۱- خصوصیات بحران
۳-۱۲- اقدامات لازم برای مواجهه با بحران
۳-۱۲-۱- اقدامات پیش‌ از بحران شامل موارد زیر است:
۳-۱۲-۲- اقدامات حین بحران شامل موارد زیر است :
۳-۱۲-۳- اقدامات پس از بحران شامل موارد زیر است:
۳-۱۳- مدلهای مدیریت بحران
۳-۱۳-۱- مدل مدیریت بحران تیری و میتراف:
۳-۱۳-۲- مدل واکنشی در مقابل مدل پیش فعال:
۳-۱۳-۳- چرخه عمر بحران و دیدگاه استراتژیک نسبت به آن:
۳-۱۴- ضرورت مدیریت بحران
۳-۱۵- مدیریت دانش سازمان
۳-۱۶- شهرسازی و مدیریت بحران شهرها
۳-۱۷- راهکار گذر از بحران
۳-۱۸- مدیریت منابع انسانی
۳-۱۹- تاریخچه مدیریت منابع انسانی در ایران
۳-۲۰- بررسی وظائف عمده مدیریت منا بع انسانی
۳-۲۰-۱- وظائف مربوط به امور کارگزینی:
۳-۲۰-۲- وظایف آموزشی:
۳-۲۰-۳- حقوق دستمزد:
۳-۲۰-۴- روابط کارگری :
۳-۲۰-۵- بهداشت ایمنی:
۳-۲۰-۶- امور بهداری :
۳-۲۰-۷- تحقیقات و پژوهش :
۳-۲۰-۸- خدمات پرسنلی :
۳-۲۱- ناکارآمدی مدیریت منابع انسانی وتاثیر آن بر فرار مغزها
۳-۲۲- روش تحقیق
۳-۲۲-۱- روش گرد آوری اطلاعات
۳-۲۲-۲- ابزار گرد آوری اطلاعات

فصل چهارم : نتیجه گیری و پیشنهادات

۴-۱- نتیجه گیری
۴-۲- پیشنهادات
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی

چکیده

تعداد کمی از سازمان ها به لزوم آماده ساختن خود برای رویارویی با بحران های احتمالی ،پی برده اند. به همین ترتیب ، برای مقابله با خطرات احتمالی ، سازوکارهای لازم را پیش بینی نکرده اند. این عدم توجه ، باعث از بین رفتن سازمان های بسیاری شده است. بنابراین لازم است سازمانها همواره خود را برای مواجه با خطرات احتمالی آماده نمایند. بهترین اقدام بکارگیری مدیریت بحران است.
مدیریت بحران برای مواجهه با موقعیت‌های غافل‌گیرکننده و غیر منتظره پیش از هر چیزی نیازمند تجربه، آمادگی، مهارت، سرعت عمل، هوشمندی و خلاقیت است. مدیریت بحران فرآیند برنامه‌ریزی وعملکرد می‌باشد. که با مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها در جستجوی یافتن ابزاری برای کاهش اثرات بحران است. دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظردارند که در هنگام بحران بیشترین فشار بر برای کاهش اثرات بحران است. دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظردارند که در هنگام بحران بیشترین فشار بر مدیران سازمان وارد می‌گردد. از این رو مدیران برای مواجهه مناسب با بحران نیازمند ایجاد آمادگی و پرورش قابلیت‌های خود می‌باشند .
تحقیق پیش رو به صورت مطالعات کتابخانه ای می باشد و از طُرق بررسی مقالات ، پژوهش ها،  به گرد آوری داده ها پرداختیم. در این تحقیق ، به بررسی تاثیر عوامل انسانی بر مدیریت بحران در سازمان می پردازیم . عوامل متعددی می تواند بر مدیریت بحران سازمان موثر باشند که در اینجا به چهار مورد اشاره می کنیم; متغییر مستقل عوامل انسانی  ،که شامل  مولفه های  ، خلاقیت ، تجربه مدیریتی، دانش وآموزش و …. که بر متغییر وابسته مدیریت بحران در سازمان ، اثر می گذارند. و تاثیر این مولفه ها بر مدیریت بحران را بعنوان فرضیه های تحقیق بر شمردیم
مدیریت بحران سازمانی به عنوان فرایندی نظام یافته است که طی این فرایند سازمان تلاش می کند بحرانهای بالقوه را شناسایی و پیش بینی کند. سپس در مقابل آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا اثر آن را به حداقل برساند. برای اجرای این فرایند باید مشخص شود که بحران در چه مرحله از عمر خود قرار دارد تا بتوان نسبت به اقدامات پیشگیرانه و یا هر اقدام مناسب، تصمیم درستی اتخاذ کرد و روشهای صحیحی به اجرا آورد.