بررسی انواع سنسورهای موجود در خودرو

100,000 تومان
تعداد صفحه : 90
حجم فایل : 4 MB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

بررسی انواع سنسورهای موجود در خودرو

دانشکده فنی و مهندسی
گروه مهندسی مکانیک

تهیه شده توسط تیم گرین
به دلیل استفاده از تعداد زیادی عکس در این پروژه
حجم فایل دانلودی زیاد شده است

فهرست مطالب:
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..۱
فصل۱…………………………………………………………………….. ۳

  1. عملکرد واحد کنترل الکترونیکی…………………………………………………………۳
  2. کنترل زمانبندی تزریق……………………………………………………………………۴

۱-۲-۱ کنترل حجم تزریق……………………………………………………………………………………………………………..۴
۱-۲-۲ کنترل حجم تزریق پایه……………………………………………………………………………………………………….۴
۱-۲-۳ تصیحات تزریق…………………………………………………………………………………………………………………۵

  1.    دوره زمانی تصیح ولتاژ……………………………………………………………………………………………………….۸

فصل ۲………………………………………………………………………۱۰

  1. سنسور اکسیزن………………………………………………………………………..۱۰

۲-۲-۱ مدار برق سنسور اکسیزن…………………………………………………………………………………………………..۱۲
۲-۲-۲ حلقه ها…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲
۲-۴-۱ شناخت نوع سنسور به کاررفته…………………………………………………………………………………………..۱۶
۲-۵-۱ داغ شدن سنسور اکسیزن…………………………………………………………………………………………………..۲۰
۲-۵-۲ تعویض سنسور اکسیزن…………………………………………………………………………………………………….۲۱
فصل ۳………………………………………………………………………………….۲۲

  1. ۱    سنسور دور موتور…………………………………………………………………………………………………………….۲۲
  2. ۱    سنسور دوای آب……………………………………………………………………………………………………………..۲۷

۴-۵-۱ عملکرد خودرو در حین خرابی سنسور………………………………………………………………………………۳۲
۴-۶-۱ خرابی سنسور دمای بحرانی……………………………………………………………………………………………….۳۳
۴-۷-۱ عملکرد خودرو درهنگام خرابی سنسور دمای بحرانی…………………………………………………………..۳۴
فصل۵………………………………………………………………………………………………………….. ۳۵

  1. سنسور دمای هوا……………………………………………………………………………………………………………..۳۵

۵-۱-۱ سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………………………………….۳۶
فصل ۶…………………………………………………………………………………………………………..۳۷

  1. ۱    سنسور MAP……………………………………………………………………………………………. 37
  2. MAP………………………………………………………………………………………….. 38
  3. MAP آنالوگ………………………………………………………………………………………………………….۴۰
  4. MAP در حین کارکرد…………………………………………………………………………………….۴۱

۶-۴-۱ برخی علائم این سنسور…………………………………………………………………………………………………..۴۲

  1. MAP………………………………………………………………………………………………….. 43

فصل ۷…………………………………………………………………………………………………………..۴۵

  1. رئوستا و پتاسیونمتر……………………………………………………………………………………………………………۴۵

۷-۱-۱ رئوستا……………………………………………………………………………………………………………………………۴۵
۷-۱-۲ پتانسیومتر……………………………………………………………………………………………………………………….۴۵
۷-۱-۳ تفاوت کارکرد رئوستا و پتانسیومتر…………………………………………………………………………………….۴۵
۷-۱-۴ پتانسیومتر دریچه گاز………………………………………………………………………………………………………..۴۶
۷-۱-۵ وظایف پتانسیومتر…………………………………………………………………………………………………………….۴۶
۷-۱-۶ محل قرارگیری پتانسیومتر دریچه گاز…………………………………………………………………………………..۴۷
۷-۱-۷ شرح کار پتانسیومتر دریچه گاز………………………………………………………………………………………….۴۸
۷-۱-۸ تست اهمی پتانسومتر………………………………………………………………………………………………………..۴۸
۷-۱-۹ تست ولتاژی……………………………………………………………………………………………………………………۴۹
فصل ۸…………………………………………………………………………………………………………..۵۱

  1. ۱   سنسور ضربه……………………………………………………………………………………………………………………..۵۱

فصل ۹ ………………………………………………………………………………………………………….۵۵

  1. ۱     سنسور میل سوپاپ…………………………………………………………………………………………………………..۵۵

۹-۱-۱ وظایف سنسور میل سوپاپ……………………………………………………………………………………………….۵۵
فصل ۱۰…………………………………………………………………………………………………………۵۸

  1. ۱     سنسور سرعت خودرو…………………………………………………………………………………………………….۵۸
  2.    وظایف سنسور سرعت…………………………………………………………………………………………………..۵۸

۱۰-۶-۱ تست دنده کیلومتر………………………………………………………………………………………………………….۶۰

فصل ۱۱…………………………………………………………………………………………………………۶۱

  1. سنسور پارک…………………………………………………………………………………………..۶۱

فصل ۱۲…………………………………………………………………………….۶۵

  1. ۱   سنسور کیسه هوا…………………………………………………………………………………..۶۵

۱۲-۲-۱ سنسور کف…………………………………………………………………………………۶۶
۱۲-۲-۲ سنسور ایمنی………………………………………………………………………………….۶۷
فصل ۱۳ ………………………………………………………………..۶۸

  1. ۱   سنسور باران…………………………………………………………………….۶۸

فصل ۱۴………………………………………………………..۷۳

  1. ۱   سنسور فشار روغن………………………………………………………………………….۷۳

فصل ۱۵………………………………………………………………..۷۴

  1.  سنسور فشار باد تایر………………………………………………………………..۷۴

فصل ۱۶ ………………………………………………………………………۷۶

  1. سنسور فشار گاز لوله…………………………………………………………………….۷۶۷۷

فصل ۱۷………………………………………………………………۷۸
۱۷-۱ عیب یابی سنسورها از روی شکل ظاهری………………………………………….۷۸
نتیجه گیری ……………………………………………………………۸۱

مقدمه:
امروز وابستگی علوم کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک نسبت به هم زیاد شده‌اند و هر مهندس و با محقق نیاز به فراگیری آن‌ها دارد، و لذا چون فراگیری هر سه آنها شکل به نظر می‌رسد حداقل باید یکی از آن‌ها را کاملاً آموخت و از مابقی اطلاعاتی در حد توان فرا گرفت. اینجانب که در رشته مهندسی مکانیک خودرو تحصیل می‌کنم، اهمیت فراگیری علوم مختلف را هر روز بیشتر حس می‌کنم و تصمیم گرفتم به غیر از رشته تحصیلی خود سایر علوم مرتبط با خودرو را محک بزنم. می‌دانیم که سال‌هاست علوم کامپیوتر و الکترونیک با ظهور میکروچیپ‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند و این پیشرفت دامنگیر صنعت خودرو نیز شده است، زیرا امروزه مردم نیاز به آسایش، ایمنی، عملکرد بالا از خودرو خود توقع دارند. از نشانه‌های ظهور الکترونیک و کامپیوتر در خودرو پیدایش سنسورها در انواع مختلف، و سیستم‌های اداره موتور و سایرتجهیزات متعلقه می باشد. این تجهیزات روز و به روز تعدادشان بیشتر و وابستگی علم مکانیک به آن ها بشتر می‌شود. در ادامه سعی دارم نگاهی به تولید وسنسورهای موجود در بازار بیاندازیم ، تا از ابزارهای موجود حداکثر بهره‌ را برده وازعملکرد مطلوبشان بهرهمند شویم.سنسور فشار هوای ورودی:
در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمیباشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس میباشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه میکند.
سنسور دمای هوای ورودی به موتور:
با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.

سنسور دمای اب:
۱- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
۲- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.

حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟


برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و
ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟

۱– فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه
۲- ساسات اتوماتیک

سنسور سرعت خودرو:

با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا می باشد.

سنسور دریچه گاز:

۱- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص
۲- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت می باشد.

سنسور فشار گاز کولر:

با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه می شود.