پایان نامه نقش زیر دریایی های ایران در امنیت خلیخ فارس و دریای عمان

50,000 تومان
تعداد صفحه : 90
حجم فایل : 100 KB
فرمت فایل : Word

توضیحات

نقش زیر دریایی های ایران در امنیت خلیخ فارس و دریای عمان

دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوائی
پایان نامه کارشناسی مهندسی کنترل هوائی (اطلاعات عملیات)

فهرست مطالب

فصل اول…………………………………. ۱
بخش اول: عنوان…………………………… ۱
بخش دوم: مقدمه…………………………… ۲
بخش سوم: بیان مسئله………………………. ۴
بخش چهارم: اهمیت مسئله …………………… ۴
فصل دوم: ادبیات تحقیق…………………….. ۶
بخش اول: وضعیت ژئوپولتیک خلیج فارس و دریای عمان ۷
بخش دوم: اهمیت تنگه هرمز …………………. ۳۰
بخش سوم: مسئله جزایر ابوموسی- تنب بزرگ و تنب کوچک   ۳۳
بخش چهارم: تاریخچه سخت زیردریائی…………… ۴۳
بخش پنجم: کاربرد زیردریائی در جنگ اول و دوم جهانی   ۴۵
بخش ششم: مشخصات فنی زیردریائی……………… ۴۷
بخش هفتم: انواع زیر دریایی و مقدورات آن…….. ۶۱
بخش هشتم: اهمیت زیر دریائی………………… ۶۵
بخش نهم: ماموریت نیروی دریائی ارتش و سپاه…… ۶۸
بخش دهم: مشخصات ونوع زیردریائی های ایران……. ۷۰
فصل سوم: روش اجرائی تحقیق…………………. ۷۳
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل …………………. ۷۶
فصل پنجم: خلاصه تحقیق و پیشنهادات و تعاریف و اصطلاحات ۸۷
منابع و مأخذ…………………………….. ۹۲

مقدمه
امروزه در جهان گشاده و پهناوری زندگی می کنیم .اندیشه توانا و پیدایشگر بشری اعماق دریاها و آسمانها را تسخیر کرده و به بسیاری از مشکلات اسرار افرینش پی برده است. انسان خاکی توانسته است مقدار زیادی از مبانی علوم را تغییر داده و فرضیه هائی را که سالیان دراز اساس کار دانشمندان بوده از عصری به عصر دیگر متحول سازد واقعیت این است که جهان دائماً در حال تغییر و تحول بوده و آرزوهای دیرینه بشری یکی پس از دیگری تحقق یافته، به نحوی که بشر دیروز امال و آروزهای بر باد رفته خود را بواسطه نبوغ بشری توانسته به آنچه که طبیعت بطور وضوح او را از داشتن آن محروم نموده است دست یابد. امروز پرواز حتی بصورت سفر در فضا انجام میشود و قدرت محرکه اتمی او را قادر نموده که تقریبا بدون وابستگی به اکسیژن اتمسفر به زندگی در زیر آب بپردازد.

بیان مسئله:
آیا زیر دریائی های ایران باعث بوجود آمدن امنیت در منطقه می شود

اهمیت مسئله:
 یکی از مسائل مهمی که برای کشور ما در حوزه خلیج فارس اهمیت دارد تأمین امنیت منطقه میباشد. خصوصا اینکه آن منطقه از نظر استراتژیک در جهان حائز اهمیت باشد خلیج فارس با دارا بودن  ذخایر نفتی دنیا که عامل بحرکت در آوردن اقتصاد کشورهای صنعتی غرب می باشد و داشتن نقطه استراتژیکی تنگه هرمز که گلوگاه این شریان حیاتی با سایر نقاط جهان می باشد حائز کمال اهمیت می باشد.

بخش هفتم: انواع زیر دریائی و مقدورات آن
زیر دریائیها از نظر تناژ و نوع ماموریت به چهار دسته به شرح زیر تقسیم میشود: البته این تقسیم بندی احتمالا با نوع ماموریت در سلاح در نیروها تغییر می نماید ولی در مجموع چنین است.

۱- زیر دریائی استراتژیکی:

نیروی محرکه این نوع زیر دریائیها از نوع هسته ای اتمی بوده و تناژهای حدود ۳۰۰۰۰ تن (نوع تیسفون متعلق به شوروی) را دارا می باشند. این نوع زیر دریائیها حامل موشکهای بالستیکی، با کلاهک اتمی میباشد و میتوانند هفته ها و حتی ماهها زیر آب بماند این زیر دریائی ها به اسانی شناسایی نمی شوند

۲- زیر دریائی های تهاجمی:

با نیروی محرکه اتمی و متعارفی (دیزل) با تناژ تا حدود ۸۰۰۰ تن در حالت غوطه وری این نوع زیر دریایی نیز میتواند بمدت طولانی زیر آب بمانند و اگر لازم باشد با سرعت زیاد حرکت کنند. این نوع زیردریائی شکارچی زیردریائی ها و کشتی های دشمن است.

۳- زیر دریائی گشتی:

با نیروی محرکه متعارفی (دیزل- الکترونیک) با تناژ حدود ۳۰۰۰ تن می باشد که هرگز به سطح آب نمی آید اما در فواصل زمانی مختلف از لوله تهویه برای تأمین هوای مورد نیاز موتورهای دیزل استفاده می کنند.

۴- زیر دریائی کمکی یا لجستیکی:

این زیردریائی در نقش لجستیکی برای اولین بار بوسیله ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم بمنظور کمک رسانی به نیروهای خود در جزایر نفت محاصره دریائی نیروهای امریکائی مورد استفاده قرار گرفت و اکنون در زمینه فعالیتهای تحقیقاتی و علمی بکار گرفته میشود.

نتیجه :
با توجه به اهمیت استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان از نقطه نظر تأمین انرژی دنیای صنعتی با عنایت به حیاتی بودن تردد سالم ناوگان تجارتی و نفتی کشور که در طول جنگ تحمیلی به طریق مختلف توسط دشمن مورد تهدید قرار گرفته است و نظر به اهمیت کنترل و حراست این منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران که دارای بیشترین ساحل در منطقه شمالی خلیج فارس و دریای عمان میباشد میتوان نتیجه گرفت:

  1. بیش از ۹۰% بودجه ارزی کشور از راه صادرات نفت تأمین می گردد.
  2. با توجه به وضعیت ژئوپولتیکی منطقه خلیج فارس زیر دریائیهای ایران میتوانند نقش بسزائی در امنیت منطقه داشته باشند.