پاورپوینت گیاهان داروئی ۶۱ اسلاید

70,000 تومان
تعداد صفحه : 75 اسلاید
حجم فایل : 3.59 MB
فرمت فایل : Power point

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

پاورپوینت گیاهان داروئی ۶۱ اسلاید

بافتهای گیاهی    (PLANT TISSUES ) 

به مجموعه ای از سلولها که کار ویژه ای را بصورت یک سیستم انجام می دهند بافت گویند . از اجتماع بافتها ، اندام ( organ ) و از اجتماع اندام ها موجود زنده (گیاه) بوجود می آید.
چنانچه سلولهای تشکیل دهنده بافت از نظر ساختار و عمل مشابه هم باشند بافت را بافت همگن می نامند . مانند: کلانشیم ، مریستم اولیه و بافت پارانشیم نرده ای .
بافت ناهمگن بافتی است که سلولهای تشکیل دهنده آن از نظر شکل و حتی عمل با همدیگر همسان نیستند . مثلا بافت هادی متشکل از پارانشیم ، آوند چوب و آوند آبکش است این عناصر از نظر شکل و وظیفه با هم تفاوت دارند بنابر این بافت هادی بافتی ناهمگن است. اپیدرم نیز از بافتهای ناهمگن است زیرا در آن علاوه بر سلولهای معمولی اپیدرمی می توان گاهی کرکها ، سلولهای محافظ روزنه و سلولهای همراه را مشاهده نمود .

بافتهای گیاهی را علاوه بر تقسیم بندی فوق بر اساس ساختار و عمل به گروه های زیر تقسیم می نمایند : 

۱ ـ بافت مریستمی   ( Meristematic  tissue )
۲ ـ بافت پارانشیمی ( Parenchyma )
۳ ـ بافت محافظ  ( Protecting  tissue )
۴ ـ بافت استحکامی یا نگاهدارنده   ( Supporting  tissue )
۵ ـ بافت هادی  ( Conductive  tissue )
۶ ـ بافت ترشحی   (Secretory tissue )

بافت مریستمی

مریستم از واژه یونانی ( meristus ) به معنی قابلیت تقسیم یا دو تا شدن گرفته شده است . این بافت شامل جوان ترین و تمایز نیافته ترین سلولهای گیاه می باشد که سلولهای آن قادر به تقسیم شدن می باشند و سلولهایی را تولید می نمایند که با تمایز یابی خود سایر بافتهای گیاهی را بوجود می آورند .
مریستم ها را بر اساس منشأ و مکان قرار گیری می توان به دو گروه : مریستم اولیه  ( Primary meristem ) و مریستم ثانویه (Secondary meristem) تقسیم نمود .

این مریستم به مریستم نخستین نیز موسوم است . منشأ آن معمولاً سلولهای جنینی می باشد . البته بایستی تذکر داد که گاهی ممکن است دیگر بافتها با برگشت تمایز یا تمایز زدایی (Dedifferentiation) نیز به این نوع مریستم تبدیل شوند .
سلولهای مریستم اولیه ، کروی ، کوچک و تمایز نیافته بوده تقریباً در تمام جهات قادر به تقسیم هستند  و معمولاً تولید مریستم های دیگری می نمایند که این مریستم ها با تمایز یابی بعدی خود سایر بافتها را بوجود می آورند . البته گاهی نیز بدون واسطه بافتهای خاصی را می توانند تولید نمایند .
هسته سلولهای مریستم اولیه بزرگ و کم تراکم است . نسبت حجم هسته به حجم سیتوپلاسم نسبت به دیگر سلولها بسیار زیاد تر است . این سلول ها دارای واکوئل های بسیار اندک و نادر می باشد و در آنها مواد غیر فعال چون: برخی بلورها و رسوبات و غیره دیده نمی شود . دیواره نیز بسیار و نازک و از نوع دیواره اولیه است .

به همراه عکس برخی از گیاهان دارویی همچون :

اس
اذخر
اسارون
اشق
اصل سوس
افسنتین
افیون
انیسون
بذرکتان
بنفشه
ترنجبین
تمر هندی
تاج
خارخسک
حلبه
حلتیت
حنا
خبازی
خردل سفید
خردل سیاه
خروع
خیار شنبر
رازیانج
راسن
زراوند
زعفران
زنبق
زنجبیل
زوفا
سعد
سلق
سمسم
سنبل الطیب
شاهتره
شونیز
فرفیون
فستق
فلفل سیاه
فوه
قنطریون
قنه
قیصوم
کبابه
کاکنج
لوز
لیمو ترش
مامیران
مصطکی
گل ورد
نرجس
نعناع
هند باء
دارچینی
برنجاسف
بابونج
اهلیلج
انزروت
اسطوخودوس
و …

در صورت خرید از فروشگاه از تخفیف های ویژه بهرمند شوید از تماس با ما در ارتباط باشید  ..