مقاله یادگیری مشارکتی

40,000 تومان
تعداد صفحه : 24
حجم فایل : 50 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

یادگیری مشارکتی

مقدمه :
در عصر حاضر یادگیری با روش ها و رویکرد های متفاوتی صورت می گیرد و یا بهتر بگوییم تدریس با روش های مختلفی صورت می گیرد یک معلم با توجه به اقتضای شرایط و امکانات از روش سخن رانی استفاده میکند و دیگری از روش های مختلف دیگری که هر کدام در ای خود جای بحث و گفتگو دارد اما بحث امروز ما مربوط به روش مشارکتی است در عصر حاضر یادگیری سنتی که سالیان متمادی است نظام آموزش و پرورش ما را احاطه کرده است دیگر جوابگوی نیاز های دانش آموزان و معلمان نیست اگر کمی به دیده تامل بنگریم شاید دلیل بسیاری از افت های تحصیلی دانش آموزان به دلیل کاربرد نامناسب روش های یادگیری باشد و هر ساله خسارت های زیادی از این حیث متوجه فرد و جامعه می شود،اینکه از طرفی اذعان داریم که یک روش خاص تحت هیچ شرایطی نمی تواند جوابگوی نیازهای فراگیران و به طور کلی کلاس درس باشد . بلکه تلفیقی از روش های گوناگون است که در پیش برد اهداف آموزش می تواند موثر واقع شود یادگیری مشارکتی نسبت به یادگیری رقابتی و انفرادی و پیش رفت تحصیلی پیشتری را بوجود آورده اند ذکر نکاتی مهم در باب یادگیری مشارکتی ضرورت جلوه می نماید.

یادگیری :

عبارت است فرایند ایجاد تغییر نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه یا توان رفتاری فرد بر اساس تجربه همان طوری که در این تعریف روشن است یادگیری باید همراه با تغییر باشد اگر در اثر یادگیری تغییری در توان رفتاری یا عمل کرد فرد به وجود نیاید نمی توان ادعا کرد که یادگیری صورت گرفته است.

تفاوت آموزش با یادگیری :

تفاوت دو مفهوم آموزش و یادگیری می شویم در واقع همیشه معطوف به یاد گیرنده است اما آموزش مستلزم فعالیت متقابل بین حداقل دو نفر (معلم یادگیرنده ) است .یادگیری هدف است و آموزش وسیله ی رسیدن به هدف اما نکته ای که باید مد نظر داشته باشیم این است که هر آموزشی منجر به یادگیری نمی شود

اهداف یادگیری مشارکتی :

در رویکرد یادگیری مشارکتی همواره دو هدف عمده دنبال می شود
۱-     بهبود درک و فهم و مهارت های شناختی دانش آموزان در موضوعاتی که تدریس می شود
۲-   افزایش مهارت در تعامل اجتماعی و احترام به فر هنگ های موجود در مدرسه در فرایند چنین آموزشی از دانش آموزان انتظار می رود که مهارت های شناختی و اجتماعی خود را تقویت کند و نگرش مسبتی را نسبت به نژاد ها  قومیت ها و اندیشه های مختلف کسب کنند

رویکرد های یادگیری مشارکتی

  1. تقسیم دانش آموزان به گروه های پیشرفت تحصیلی

در این روش دانش آموزان به گروه های شش نفری تقسیم می شوند همان طوری که قبلا ذکر شده اعضای کروه از حیث توانایی استعداد و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید نامتجانس باشد معلمان باید هر هفته موضوع جدیدی را به دانش آموزان ارائه دهند

پژوهش های انجام شده :

قلتاش، عباس. (۱۳۸۲). بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدائی شهر کره ای در سال تحصیلی ۱۳۸۲٫ دانشگاه تربیت معلم تهران.

راهبرد بلند مدت :

 از الزام و مجبور ساختن دانش‌آموزان به رعایت راهبردهای از قبل تعیین شده و کلیشه‌ای برای حرکت و رفت و آمد خودداری کنید. بعد از تنظیم راهبردها و قبل از حرکت دانش‌آموزان رویه‌ها را به آنان خاطرنشان سازید. این رویه‌ها را در هرجایی که لازم بود اعمال کنید. آن‌گاه دانش‌آموزان خواهند توانست به صورت گروهی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران حرکت کنند.