مقاله مفاهیم اولیه ADO.NET

40,000 تومان
تعداد صفحه : 95
حجم فایل : 600 KB
فرمت فایل : Word

لینک دانلود بعد از اضافه کردن پروژه به سبد خرید و پرداخت آن در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توضیحات

مقاله مفاهیم اولیه ADO.NET

برای استفاده مفیدتر از این مقاله، توصیه می گردد، مقاله  معماری برنامه های مبتنی بر داده    را در ابتدا مطالعه نمائید . ADO.NET ،  نسل جدیدی از ADO  شرکت ماکروسافت است . نسخه ADO ،  با استفاده از مجموعه ای  اشیاء ActiveX Data Object طراحی و پیاده سازی شده بود. ADO.NET  گرچه در سطح ارائه پتانسیل های لازم در برخی موارد دارای  شباهت هائی با ADO است ولی از نظر مدل برنامه نویسی دارای ساختاری کاملا” متفاوت ( نسبت به ADO ) است.

بموازات رشد اینترنت ، طراحی و پیاده سازی برنامه های مبتنی بر وب به امری متداول و نیازی همگانی مطرح شده است . در این راستا برنامه های متعددی ، از XML بمنظور ارسال اطلاعات خود در شبکه استفاده کرده و هر روز به تعداد این برنامه ها نیز اضافه می گردد. ADO.NET ، یک مدل برنامه نویسی  مناسب بمنظور یکپارچگی بین ویژگی های XML و ADO.NET  در فریمورک دات نت را ارائه می نماید.

مزایای ADO.NET

تکنولوژی فوق نسبت به ADO دارای مزایای زیر است :

  • Interoperability . تکنولوژی ADO.NET از XML بعنوان فرمت ارسال اطلاعات از یک منبع داده به مقصد مورد نظر استفاده می نماید ( داده های مستقرشده  در حافظه محلی)
  • Maintainability . بموازات افزایش کاربران یک برنامه ، ما شاهد بروز مسائلی در رابطه با منابع موجود در سیستم خواهیم بود. با استفاده از یک برنامه N-Tire ، می توان منطق برنامه را بین چندین Tire اضافی توزیع  نمود. معماری ADO.NET ، از حافظه Cache بمنظور نگهداری نسخه هائی از داده استفاده و بدین ترتیب امکان بهره برداری از اطلاعات فوق برای سایر Tire های اضافی فراهم می گردد .
  • Programmability . مدل برنامه نویسی ADO.NET کاملا” از Strongly typed data حمایت و باعث می گردد که که کدها مختصرتر و با شفافیت خاصی، بسادگی نوشته گردند .
  • Performance . تکنولوژی ADO.NET این امکان را فراهم می آورد تا عملیات  مازاد در ارتباط با تبدیل نوع داده ها ،حذف گردد( از Strongly typed data استفاده می گردد ) .
  • Scalability . مدل برنامه نویسی ADO.NET باعث تشویق برنامه نویسان برای صرفه جوئی در منابع  سیستم و ارائه آنان برای برنامه های در حال اجراء بر روی بستر وب می گردد. با توجه به اینکه داده در حافظه محلی Cache می گردد،  ضرورتی به نگهداری بلاک هائی از بانک اطلاعاتی و یا نگهداری اتصالات فعال با بانک اطلاعاتی برای  مقاطع زمانی بعد ،  وجود نخواهد داشت .

تغییرات  ADO و ADO.NET

تغییرات متعددی در ADO.NET نسبت به ADO اعمال شده است . اغلب تغییرات فوق ، با توجه به مطالعات انجام شده در رابطه با موارد مثبت و منفی  ADO صورت گرفته است . دستاورد این تغییرات، قدرت و انعطاف مطلوب برای ADO.NET  است .

بازیابی رکوردها ی موجود در یک بانک اطلاعاتی

متد ExecuteReader دستوراتی را که باعث برگرداندن رکوردهائی می شوند ، اجراء می نماید. ( نظیر یک عبارت SQL SELECT ) .هر رکورد  به عنوان یک شی Data Reader برگردانده می شود. که نوع خاصی از یک Data Set و با ویژگی فقط خواندنی است . با توجه به اینکه متد ExecuteReader مستقیما” بر روی  Connection بانک اطلاعاتی عمل خواهد نمود ، دو نوع ( نسخه ) متفاوت از شی Data Reader وجود دارد : OleDbDataReader و SqlDataReader .
استفاده از متد ExecuteReader برای ایجاد اشیاء Data Reader ، دارای کارائی بمراتب بهتری در مقایسه با ایجاد Data Set از یک Data Adapter بوده  ( در هر لحظه یک سطر در حافظه مستقر می گردد )  ولی انعطاف پذیری آن کمتراست.  اشیاء Data Reader ، به صورت فقط خواندنی بوده و امکان خواندن رکوردها بصورت ترتیبی و صرفا” به سمت جلو( Forward ) وجود خواهد داشت ( هر لحظه یک رکورد ) . با استفاده از Data Set ، امکان دریافت رکوردهای بمراتب بیشتری با هر نوع اولویت وجود داشته و در ادامه می توان پس از اعمال تغییرات آنان را مجددا” در بانک اطلاعاتی درج نمود .
کد زیر ، نحوه استفاده
  از متد ExecuteReader به منظور بازیابی اطلاعات از بانک اطلاعاتی را نشان می دهد .