چگونه یک مقاله مناسب بنویسیم

چطور مقاله نویس خوبی شویم؟

۱- تا می‌توانید مقاله بخوانید: یک جمله قدیمی هست که می‌گوید اگر می‌خواهید موفق باشید فقط کافی است کارهایی که افراد موفق انجام داده‌اند را تکرار کنید. برای شروع به سایت sid.ir بروید و با جستجوی یک موضوع آسان در رشته خود چند مقاله کامل را دانلود کرده و بخوانید.

– یک پژوهش را عیناً تکرار کنید: شما می‌توانید یک مقاله را انتخاب و عیناً آن را انجام دهید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است چرا که هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد.

۳- از همایش‌ها شروع کنید: همایش‌ها را می‌توان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایش‌ها به درد نخور نیستند. حداقل فایده آن‌ها این است که بسیاری از دانشجویان مقاله نویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع می‌کنند.

۴- هرچه زودتر یک مقاله بد بنویسید!: منظور ما این است که نوشتن یک مقاله هر چند که ضعیف و بسیار ابتدایی باشد، از ننوشتن آن بهتر است.

۵- از دانشجویان دیگر کمک بخواهید.

 

۶- یک چارچوب مقاله تهیه کنید: اکثر مقالات ساختار استانداردی دارند. فقط کافی است ساختار یک مقاله را پیدا کنید و مطالب تان را در آن بنویسید.

۷- فعلا جزئیات را کنار بگذارید: یک مقاله علمی جزئیات بسیار زیادی دارد. لازم نیست اولین مقاله شما کامل‌ترین مقاله باشد.

۸- زیاد کمال طلب نباشید: قرار نیست همه کارهای یک مقاله را به تنهایی انجام دهید. لازم نیست حتماً تمام نرم افزارهای آماری را بلد باشید تا یک مقاله بنویسید.

۹- کارگاه مقاله نویسی خوب است اما…..   : شرکت در کارگاه‌ها یا دوره‌هایی که آموزش مقاله نویسی می‌دهند خوب است اما به یک شرط. اینکه اول مقاله نویسی را شروع کنید و اصول اصلی آن را یاد بگیرید و سپس برای تکمیل دانش خود در آن‌ها شرکت کنید. متاسفانه تجربه نشان داده است که این کارگاه‌ها تاثیر زیادی در مقاله نویسی ندارند.

حال با توجه به این موارد نکات دیگری را نیز باید رعایت شود که عبارت است از:

الف‌- ترتیب و موارد صفحات :
۱- روی جلد: (توجه: صفحه سوم نیز مشابه این صفحه است.)
آرم سازمان
نام دبیرستان ……… (BZar Bold 13)

عنوان مقاله (Titr Bold 18)

استاد راهنما: (BZar Bold 15)

نام طراحان : (BZar Bold 15)

……. ماه …۱۳ (BZar Bold 13)
۲ـ اولین صفحه: سفید
۳ـ دومین صفحه: بسم ا… الرحمن الرحیم (در وسط صفحه)
۴- سومین صفحه ( تکرار طرح روی جلد )
۵-‌ چهارمین صفحه: سپاسگزاری (اختیاری)
۶- پنجمین صفحه: تقدیم اثر (اختیاری)
۷- ششمین صفحه :چکیده : چکیده شامل هدف تحقیق، روش تحقیق و نتایج به دست آمده به طور مختصر می باشد و باید حداقل ۲۰۰ کلمه و حداکثر دو صفحه بدون ذکر فرمول، شکل و منابع باشد.
۸- فهرست: به ترتیب فهرست مطالب، شکل ها و جدول ها و فهرست مطالب بایستی شامل فصل ها، بخش ها و قسمت ها باشد.
تصویرها، نمودارها و منحنی ها با لفظ شکل ارائه می شوند. مانند :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: ……
۱-۱- ……………………………………………………………
فصل دوم: ……
۲-۱- ……………………………………………………………
۲-۲- …………………………………………………………
۹- مقدمه: در این قسمت به معرفی مقاله و مختصری در مورد محتوای فصول پرداخته می شود. (اختیاری)
۱۰ـ متن‌ اصلی مقاله : ‌ تعیین تعداد فصل ها و محتوای آنها باید با نظر استاد راهنما باشد.
۱۱- منابع و مآخذ
۱۲- پیوست ها: (در صورت وجود)
۱۳- واژه نامه: (اختیاری)
۱۴- چکیده ی انگلیسی (اختیاری)
توجه: در تدوین‌ و تایپ‌ صفحات‌ مقاله‌ از هیچگونه‌ کادر تزئینی‌ و تذهیب‌ استفاده‌ نگردد.

ب‌- نحوه ی نگارش
۱- نرم افزار مورد استفاده برای تایپ مقاله Microsoft Word می باشد.
۲ـ متن چکیده با قلم BZar 14 و کلمه “چکیده” در اولین خط با قلم BZar 13Bold در اول سطر درج شود.
۳- متن مقدمه با قلم BZar 13 و کلمه “مقدمه” در اولین خط با قلم BZar 12 Bold در اول سطر درج شود.
۴- متن اصلی مقاله باید روی یک طرف کاغذ A4 با قلم BZar 14 و با فاصله خطوط یک سانتیمتر(Line Spacing | Multiple 1.2) و حاشیه های صفحات ۲٫۵ سانتیمتر از سمت راست – ۲٫۵ سانتیمتر از سمت چپ – ۲ سانتیمتراز بالا و ۳ سانتیمتر از پایین صفحه باشد.
۵- ازصفحه ی فهرست تا صفحه ی اول متن ، صفحات با حروف الفبا در پایین صفحه شماره گذاری می گردد.
۶- صفحات متن با اعداد ۱، ۲، ۳ و در پایین صفحه وسط کاغذ شماره گذاری می شود. بر روی صفحه ی اول هر فصل، شماره ی صفحه ذکر نمی شود، لیکن به حساب می آید.
۷- قسمت های مختلف هر فصل با اعدادی نظیر ۶-۴ یا ۶-۴-۲ مشخص می شود که عدد ۶ شماره ی فصل، عدد ۴ شماره ی بخش و عدد ۲ شماره ی قسمت است. شماره و عنوان هر فصل با قلم BZar 18 Bold، بخش های مختلف فصل ها با قلم Zar 16 Bold و قسمت ها با قلم BZar 14 Bold تایپ شود. (توجه: شماره ی فصل با حروف نوشته شود)
۸- تمامی شکل ها و جدول ها باید به ترتیب ظهور در هر فصل شماره گذاری شوند. مثلاً برای جدول های فصل ۲، جدول ۲-۱، جدول ۲-۲ و … برای جدول های فصل ۳، جدول ۳-۱، جدول ۳-۲ و … عنوان جدول ها در بالای آنها و عنوان شکل ها در زیر آنها ذکر می گردد. (قلم BZar 12 Bold) اگر شکلی از مرجعی نقل شده باشد، لازم است مرجع آن در زیر شکل آورده شود.
۹- معادل انگلیسی لغات یا اصطلاحات فارسی که برای اولین بار به کار می رود به صورت پاورقی نوشته می شوند.
۱۰- چنانچه در داخل متن از یک منبع مطلبی نقل شود، در پایان جمله ذکر منبع با ارجاع به نام نویسنده و سال انتشار و صفحه در داخل پرانتز می باشد. مثلا (رفیع پور، ۱۳۸۶: ۴۵).
۱۱- منابع مورد استفاده باید در پایان متن مقاله تحت عنوان “فهرست منابع:” به ترتیب الفبا تنظیم و ابتدا منابع فارسی سپس منابع لاتین و سایر منابع در خطهای مجزا آورده شود مانند این نمونه: – رفیع پور،فرامرز.(۱۳۸۶). تکنیک های خاص تحقیق ،تهران: نشر ….
۱۲- نحوه ی صحافی پایان نامه: روی جلد طبق بند الف-۱ طلاکوبی می شود.

روش نوشتن چکیده برای مقاله علمی
چکیده یا ابسترکت (Abstract) نمایشی کوتاه و مختصر از اطلاعاتی است که در یک متن پژوهشی و یا مقالات برای خواننده نگاشته می شود.
محتوای یک چکیده، فشرده اما تشریح کننده است و خواننده با خواندن چکیده ی مقاله پی خواهد برد که چه مطالبی در متن اصلی پوشش داده شده است. به بیان غیر رسمی این چکیده ی مقاله است که خواننده را مصمم می کند که متن مقاله را بخواند و یا از آن صرف نظر کند. چکیده اول می آید اما آخر نوشته می شود
در یک مقاله چکیده آخرین نوشته است.

چکیده معمولا از چه بخش هایی تشکلی می شود؟
چهار بخش اصلی در متن چکیده وجود دارد
انگیزه و بیان مسئله : چرا ما به مسئله ی حاضر اهمیت می دهیم؟ در تحقیقات انجام شده چه موضوعی بوده است که فاصله ای را ایجاد کرده است؟
روش ها / رویه ها / راهکار ها : دقیقا شما چه کاری کردید تا به نتیجه رسیدید؟ ( مثال: با ۱۷ دانش آموز مصاحبه کردیم، ۲۵ آزمایش را انجام دادیم، ۵ اثر ادبی را تجزیه و تحلیل کردیم)
نتایج / دستاوردها/ محصولات : به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید
نتیجه گیری / مفاهیم : در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، برزگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *