برخی از مشکلات کنکور

۱) ناامیدی نسبت به هدف

یکی از مشکلاتی که اغلب داوطلبان کنکور با آن دست به گریبان هستند این است که در مقاطع مختلف دچار ناامیدی می‌شوند و خود را لایق آن هدفی که ابتدا در نظر گرفته بودند، نمی‌دانند. این مشکل معمولا در ماه‌های بهمن و اسفند رخ می‌دهد. بعد از عید و با نزدیک شدن به کنکور موج دیگری از یأس و ناامیدی به سوی داوطلبان هجوم می‌آورد و خیل عظیمی از آن‌ها را به حاشیه می‌کشاند و از هدفشان دور می‌سازد تا جایی که صحنه‌ی رقابت خلوت و خلوت‌تر می‌شود افرادی که در این مقاطع بر احساس خود غلبه و تنها به مسیر فکر کنند یا به عبارتی دیگر، کار خود را با روحیه‌ و تمرکز ادامه دهند، می‌توانند به هدفی ورای هدف اولیه برسند و نتیجه‌ای بسیار به‌تر از آن چیزی که به آن، فکر می‌کردند بگیرند؛ چرا که اکثر داوطلبان در این مقاطع در بحران به سر می‌برند و افرادی که بر بحران فایق آیند می‌توانند با پشت سر گذاشتن رقبا نتیجه‌ای عالی کسب کنند.

۲) اضطراب و عدم آرامش

یکی دیگر از مشکلات داوطلبان کنکور این است که دچار اضطراب ‌می‌شوند و آرامش خود را از دست می‌دهند، این اضطراب و عدم آرامش حاصل افکار ماست و درواقع افکار خودمان باعث اضطراب ما می‌شوند، افکاری از قبیل عقب بودن از دیگران، انتظار اطرافیان از ما و استرس از این که مبادا نتیجه‌ی دل‌خواه آن‌ها گرفته نشود، فکر کردن به روابط عاطفی و …

۳) خسته شدن از درس و زندگی یک‌نواخت

یکی دیگر از مشکلاتی که داوطلبان در سال کنکور با آن مواجه می‌شوند خستگی و یک‌نواختی است که به‌راحتی می‌توان بر آن غلبه کرد کافی است کار مورد علاقه‌ی خود را در برنامه جای دهید و در مقاطعی از روز که احساس خستگی کردید استراحت کنید یا حتی چند روز به خود استراحت دهید، فقط مراقب باشید که این استراحت‌ها دلیلی برای درس نخواندن و امید به روزهای آینده نشود.

علاوه بر مشکلات بالا شش مشکل اصلی که در کنکور و مطالعه ی کنکور می باشد از قرار زیر می باشد:

کلمه خوانی

بلند خوانی

قدم زدن حین مطالعه

زیاد خوانی

مطالعه با موسیقی و یا تلویزیون

مطالعه بدون استراحت

کلمه خوانی در مطالعه ی کنکور

کلمه خوانی به این معناست که شما یه تک تک کلمات عبارت را خوانده و تک تک معنی کرده و می فهمید. با این روش سرعت مطالعه ی شما بسیار کاهش می یابد و همچنین برای پاسخ به سوالات با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. به زودی مقاله ای در این مورد در سایت قرار خواهد گرفت.

بلند خوانی در مطالعه ی کنکور

مشکل اصلی بلند خوانی نیز همانند کلمه خوانی است. در بلند خوانی شما کلمات را بلند خوانده و سرعت مطالعه ی شما کاهش می یابد. علاوه بر این باعث می شود که انرژی شما تخلیه شده و سریع خسته شوید. البته هستند افرادی که سالیان سال به این روش عادت کرده اند و به سرعت خسته نمی شوند اما این روش برای مطالعه کنکور سراسری پیشنهاد نمی شود. برای مثال در روز های نهایی کنکور اگر شما بخواهید ۱۰ ساعت با صدای بلند کتاب را بخوانید چه میشود؟!

قدم زدن حین مطالعه ی کنکور

قدم زدن! خیلی از افراد به این مدل درس خواندن عادت دارند. عادتی که برای کنکور تا حد زیادی مردود است. زیرا در مطالعه ی کنکوری نیاز به یادداشت برداری، تمرکز و … است که با راه رفتن این موارد کاهش می یابد. علاوه بر این نیز راه رفتن انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت.

زیاد خوانی در مطالعه ی کنکور

روش دیگری که بسیاری از آن استفاده می کنند، روش زیاد خوانی است. در این روش داوطلب هر مطلب را چندین بار می خواند تا تمام کلمات آن را حفظ شود. این روش نیز به شدت مضر است. دلیل اصلی مشکل این روش جایگزین شدن حفظیجات به جای مفهومی بودن است و این باعث فراموشی سریع مطالب می شود. در نهایت هم شما زمان زیادی برای مطالعه صرف کرده اید و هم نتیجه ی کار بهبود نیافته است.

مطاله با موسیقی و یا تلویزیون در مطالعه ی کنکور

بسیاری برای مطالعه عادت جدید برای خود تراشیده اند. هنگام مطالعه موسیقی گوش می دهند و یا تلوزیون را جلو خود روشن می گذارند. این دو روش به شدت نهی می شود. دلیل های فراوانی نیز برای ان وجود دارد. موسیقی آرام در شب و .. می توان مفید باشد اما این که هنگام درس خواندن که به همه ی حواس خود نیاز دارید، اصلا مفید نیست و بازدهی شما را به شدت کاهش می دهد.

مطالعه ی مداوم بدون استراحت در مطالعه ی کنکور

 

کنکور یک موضوع و امتحان استرس زا در بسیاری از موارد است.البته این استرا زا بودن به دلیل این است که موارد مشاوره ای را به خوبی به کار نبرده اند. اما این استرس ایجاد شده باعث می شود که افراد مطالعاتی طاقت فرسا داشته باشند و در حین مطالعه استراحت نکنند. این گونه افراد به شدت مطالعه می کنند و از وقت استراحت خود نیز می زنند غافل از ان که این وقت استراحت برای افزایش بازدهی آن ها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *